Azt olvastam
az interneten, hogy ha belépünk az Euba, nem érnek majd semmit az állami
nyelvvizsgáim. Azóta gúvadt szemmel tapadok új és új oldalakra, de nem
találok erre a rémhírre bizonyítékot: külföldön bamba tekintet járna csak
a bizonyítványaimnak? Persze optimista vagyok, hiszen régen azzal is rémisztgettek,
hogy ötévente be kell bizonyítanom, folyékonyan beszélek még mindig angolul
és németül, aztán ez a vihar lecsendesedett. De most tényleg utána akarok
járni, hogy kacsát fogtam-e, vagy üthetem a fejem a falba, hogy nem a
manapság oly divatos nemzetközi megmérettetést választottam. Örülök, hogy
rátaláltam miniszterelnökünk friss országértékelő beszédére, mert tudom,
ez mindenre gyógyír lehet. Csillapítja a tudásszomjat, élesíti az információs
homályt, és reményt ad millió csak reményből élő várakozónak. Sajnos én
nem vagyok a szerencsések között. Nem voltam ott a parlamentben, hogy
a beszéd esetleges hiányai miatt rákoppintsak Medgyessy Péter fejére,
a világháló pedig vagy egyszerűsíti a várva várt beszédet, vagy valóban
hiányos. Örülök, hogy két év múlva a diákoknak már csak egyszer kell megszenvedniük
a bizonyítványukért, s az egyszerre jelent majd érettségit és nyelvvizsgát,
de annak jobban örülnék, ha tudnám, mit ér majd az ő bizonyítványuk, s
mit ahhoz képest az enyém. Még szerencse, hogy nem érek rá mélyebben sajnálni
magam ezen lélekre ártó bizonytalanság miatt, mert fel kell háborodnom
azon gondolat miatt is, ami a kisdiákok terheléséről szól.
Az öcsém második osztályos. Én aztán látom, hogy nemhogy nincs leterhelve,
de még hétköznap is gyakran megesik, hogy nincs írásbeli házi feladata
matekból. Kétszer írja meg viszont azt a témazárót, amit a gyengébbek
kedvéért kell neki, osztályelsőnek is megismételnie. Sajnálom, amiért
unatkozik az órákon, míg sok társa kileheli a lelkét az igyekezetben.
És sokkal jobban sajnálnám, ha jövőre is egy osztályban ülne azzal a társával,
aki azóta sem érti jobban a szorzótáblát, de már rég magasabb fokon kell
űznie a számtant. Persze, ezt is csak a híradós rémhírekből veszem, nem
biztos, hogy megszűnik alsó tagozatban az évismétlés s a hétvégi írásbeli
leckék hagyománya. Csak azt sajnálom, hogy a Medgyessy-beszédben ez a
rész sem világosabb. Mintha minden mondat kicsit kozmetikázva lenne, kicsit
elnagyolva, kicsit napsütéses oldalról tekintve, vagy csak az én olvasási
technikámat kellene fejleszteni, hogy a cukormáz alól elő tudjam csalogatni
a jóval semlegesebb színű, ízű, bizonytalanságokkal fűszerezett valóságot.
|