Egyik tanárismerősömmel beszélgettem a minap. Éppen dolgozatjavítás után
volt, s nem tűnt túl boldognak. Ennek persze önmagában még nincs hírértéke.
Az említett pedagógus azonban elsősorban nem tanítványainak tárgyi tudása
miatt bosszankodott — biológiáról volt szó —, hanem az írásuk miatt. A
tipikus helyesírási hibákon és a csúnya külalakon átsiklik a szeme, de
ha a betűtévesztés vagy betűkihagyás már a megértést akadályozza, akkor
sokszor azt is nehéz eldönteni, mit akart a gyerek válaszolni, s most
az jónak számítson vagy sem. Amikor pedig azt hallom, hogy szép külalakkal
író gyerek nincs is az osztályban, arra már tényleg felkapom a fejem,
hiszen legalább a lányok között mindig szokott akadni egy-két gyöngybetűkkel
író. Már-már a kollektív diszgráfia réme tűnik föl, pedig normál általános
iskolai osztályról van szó.
Talán kissé régimódinak tűnhet a mai számítógépes korban helyesírást,
külalakot számon kérni a gyerekeken, de az alapvető szint megkövetelése
nem lehet hiábavaló. Természetes, hogy nem vagyunk egyforma képességűek,
és ez az íráskészségre is vonatkozik. Amikor azonban már az érthetőség
rovására megy a csúnya vagy helytelen írás, az más területen is gondot
okozhat. Mondhatja erre bárki: ugyan már, legfeljebb rossz jegyet kap
a gyerek általánosban — na és, ki törődik azzal később? Igaz, a hatodikban
külalakra kapott jegyet senki nem fogja megkérdezni, de ha a rossz íráskép
vagy helyesírás rögzül, felnőttkorban nagyon nehéz lesz kijavítani. Lehet,
hogy ez a két dolog nem tartozik a szakmai tudáshoz, de egy kézzel írt
önéletrajznál vagy más hivatalos szövegnél rossz pontot jelenthet, ha
az ígéretes tartalom nem párosul igényes "csomagolással". Ezeken
a rossz pontokon pedig bukhat az állás, az egzisztencia, az üzlet, stb.
Kérdés persze, hogy ilyen íráskészség mellett ki tud-e alakulni egyáltalán
a gyerekben az ígéretes tartalom.
A fent említett példánál azt is érdemes volna tudni, vajon a tanító és
a magyartanár megtett-e mindent azért, hogy ezek a gyerekek ne úgy írjanak,
ahogy. Csupán a nebulók hanyagsága, valamint az örök bűnbak tévé és számítógép
okolható a kialakult helyzetért, vagy már a pedagógusok sem tartják fontosnak
ezeket az "ódivatú" szempontokat? Egy biztos: ebben az iskolában
két év múlva várhatóan végezni fog egy osztálynyi komoly írásgonddal küszködő
gyerek. Ez pedig már nem ódivatú, hanem nagyon is modern probléma lesz…
|