"Szabálytalan
színész vagyok" - vallja magáról Cserna Antal, aki immár harmadik éve
a Szegedi Nemzeti Színház vendégművésze. A Salemi boszorkányok premierjére
készülő színésszel a próbák előtt beszélgettünk.
- Mit értsünk
azon, hogy "szabálytalan színész"?
- Miközben
egyfajta elvárás, hogy már a próbák elején sejthető legyen, hogyan fogjuk
megfogalmazni a szerepet, gyakran én magam sem tudom előre, mi lesz a
munkám végeredménye. Sok kolléga ugyan éppen azért szeret velem játszani,
mert nem sablonok alapján dolgozom, a vezetőségnek azonban a kiszámíthatóság
mindig kedvezőbb.
- Netán épp
toleranciából remélt többet a fővárosban, amikor a főiskola után - egy
friss diplomástól talán kevésbé várható módon - valamely vidéki társulat
helyett a Vígszínházhoz szerződött?
- Több lehetőségre
számítottam. Úgy gondoltam, megéri kisebb szerepeket játszani itt, hiszen
olyan emberektől tanulhatok, akiktől vidéken nem. Aztán később megbántam
ezt a döntésem, mert mindvégig a második sorban maradtam.
- Mégis közel
egy évtizedig kitartott a társulat mellett. Mi marasztalta?
- Szerettem
a társaságot, de a legerosebb motivációm más volt. Azt gondoltam, várnom
kell, előbb-utóbb úgyis kapok egy olyan szerepet, amiben a színészetem
értékei előtérbe helyeződnek. Aztán jött három év, amelyek mindegyikében
szakmai díjat kaptam, olyanokat, amikre nem a színház terjesztett fel.
Azt hittem, ettől majd mozdul valami, de semmi sem történt, így nekem
kellett lépni.
- Csalódott
volt, amikor eljött?
- Sokáig
igen, mert annyi időt töltöttem el a színháznál anélkül, hogy olyan feladatot
kaptam volna, amire vágytam. Késobb rájöttem, hogy vádolhatom ugyan őket,
de valójában én hazudtam magamnak évekig azt, hogy nekem az a biztonság,
ha ott maradok. Megértettem, hogy bármikor eljöhettem volna.
- Azóta sem
csatlakozott állandó társulathoz.
- Mindig
nagyon erősen törekedtem arra, hogy megfeleljek a külső hatalomnak, legyen
az szülő vagy tanár, színházigazgató vagy rendező. Hamar odaadtam magam
az akaratuknak, s nem arra hallgattam, amit a szívem diktált. Amikor már
kilenc éve voltam a színháznál, tudatosult bennem, hogy azok a dolgok,
amelyek nem vagy nem jól muködnek, ennek köszönhetők. Amióta szabadúszó
lettem, úgy alakul az életem, ahogy szeretném, mert a döntéseim azóta
a sajátjaim.
- Bár nem
kötelezte el magát, mégis harmadik éve láthatjuk a szegedi színházban.
A Gyalog galopp és a Bakterház után idén a Salemi boszorkányokban játszik.
Mennyire kedvesek ön számára ezek a darabok?
- Amikor
a Gyalog galoppot még a Kisszínházban játszottuk, az előadásoknak fantasztikus
hangulata volt, többnyire még a lépcsőn is ültek. Hosszú tapsot kaptunk,
ami az előadás sikerén túl annak is köszönhető, hogy egy vidéki városban
igazán a magáénak tekinti a közönség a színészeket és a produkciókat is.
Szakmai szempontból azért fontosak nekem ezek a szerepek, mert teljesen
különbözo hangvételűek. Úgy szeretek színész lenni, ha eltelik egy bizonyos
idő, míg valaki rájön, hogy én alakítom a figurát. Itt nem a külsőség
a lényeg, hanem az, hogy olyan indulatok, érzelmek munkálkodnak bennünk
a színpadon, amelyek a sajátjainktól idegen gesztusokat is kicsalnak belolünk.
- Az őszi
kulturális fesztiválon alkalmi társulatukkal Szegeden is bemutatták Az
ötödik Sally című darabot. Ez az elso önálló rendezői munkája, s máris
több helyütt láttam, hogy nem csupán színészként, de rendezőként is jegyzik
a nevét.
-
Erre egy tanárom azt mondta: attól még nem óvónő valaki, hogy kijárta
az óvodát. Nem tartom magam rendezőnek, bár vannak olyan dolgok, amiket
akként, másokat színészként szeretnék még megfogalmazni.
- Korábban
azt mondta magáról, nem intellektuálisan végiggondolva, "utánaolvasva"
oldja meg a feladatait, azaz nem ön dolgozik a szerepen, hanem az önben.
Ám azt is elmondta, a Sallyre készülve felvették a kapcsolatot egy terapeutával,
aki a darabban alakított pszichológushoz hasonlóan, hasadt személyiségekkel
foglalkozik. Ezek szerint alaposabban jár el, ha egy szerepen túl az egész
darabért is ön a felelős?
- Szerettem
volna, ha egy terapeuta a tapasztalatairól mesél. Az ő elmondása számomra
hitelesebb, mint a könyvek. Az pedig, hogy érjen a szerep, azt jelenti,
hogy keresnem kell magamban olyan helyzetet, ami analóg arra, ami a színpadon
játszódik. El kellett azt felednem, hogy akivel a jelenetekben beszélgetek,
az az én feleségem, hogy én őt nagyon ismerem, s találnom kellett magamban
egy emléket arról, amikor hosszabb távon segítettem valakit.
- Hamarosan
a Salemi boszorkányokban láthatjuk. Ezen túl milyen tervei vannak a közeljövőre?
- Drogprevenciós
céllal egy olyan improvizatív musorra készülünk, amit részben színpadra,
részben televízióba szánunk. Ellentétben azokkal a kiadványokkal, rendezvényekkel,
amelyek azt hangsúlyozzák, hogy a drog veszélyes, mi arra mutatnák rá,
hogy hogyan jut el egy gyerek odáig, hogy azt gondolja, ez megoldás lehet
a feszültségeire. Mi a szerepe ebben a szülőknek, a családnak, hogyan
tudnák megbeszélni, kezelni azokat a problémákat, amelyek elol a drogokhoz
menekülnek a fiatalok. Tudom, hogy egy előadással nem lehet mindenkit
megváltoztatni, de azzal már elérjük a célunkat, ha sikerül rávilágítanunk
arra, hogy egy probléma több szemszögbol is vizsgálható, s a néző elgondolkodik
ezen. A színháznak komoly feladata, hogy lelkileg megmozdítsa az embereket.
Eddig is ez volt a funkciója, de most különösen nagy szükség van az intimebb
hangvételre, ami megteremthető azzal is, hogy bevonjuk a közönséget a
játékba. Nemcsak az a feladatunk, hogy tetszelegjünk egy szerepben, hanem
az is kötelességünk, hogy ezen egy kicsit túllépjünk.
2002.
január 12. Délmagyarország
|