Sobri
Jóska történetéről az időbeli távolság és a hozzá fűződő mendemondák miatt
bátran állítható, hogy mese. Lehetne a film a betyárélet realista ábrázolása
is, de a rendező nem akarta lerántani a leplet az évszázados betyárromantikáról.
Ha ezt tette volna, valószínűleg nem lenne a film körül ekkora hírverés,
és a plazák fotocellás ajtajai sem nyílnának meg előtte. Persze mesét sem
írni, sem megfilmesíteni nem könnyű. Sőt!
Törőcsik Mari – a film Mari nénije – úgy mesél, ahogyan csak idős asszonyok
tudnak. A mesélős, keretes szerkezet jó megoldás. A színésznő hangját hallgatva
hasonló érzésünk támad, mint amikor az álomba merülés határán állunk és
a fejünkben a gondolatok egyre inkább leszakadnak a valóságtól. A mozgások
lassítása is ezt segíti. Aztán az életerős csecsemő-Sobri hirtelen belevisít
ebbe az álomba. Vitathatatlan, ahhoz hogy betyár lehessen, meg kellett születnie,
de a történet szempontjából talán fontosabb lett volna azt bemutatni, hogyan
vált gazdagok által rettegett nehézéletűvé a főhős. Illés István regényében,
a Bakonyi betyárokban például Pap Jóska (alias Sobri) elköt egy malackát,
hogy az érte kapott szép gúnyában pompázzon, tehát nem valamiféle “megélhetési
bűnözővel” állunk szemben. Persze az író, a néphagyománnyal összhangban,
fölmenti a főhőst – a filmben azonban még a felmentéssel sem kell bajlódni,
hisz’ a főhős itt szeplőtelen.
Szimpatikus szokásaik vannak a film betyárjainak, a Sobrival az élen. Roppant
illemtudók, tisztességesek, szegényt nem fosztanak ki, embert nem ölnek,
még gazdagot, vagy zsandárt sem. Sajnos a tettek mögötti világkép homályban
marad, legfeljebb a Milfajt Ferkót alakító Eperjes Károly vallásos megnyilvánulásaiból
érthetnek a “vájtfülűek”.
A néphagyományban élő betyárok viselkedésében sincs kivetnivaló és ez érthető
is, hiszen a jobbágyok élete aligha volt élvezetes a feudális Magyarországon.
Nyúzták őket a földesurak, majd az osztrákok is bekapcsolódtak, s a férfiak
még a katonai sorozástól is retteghettek. Miért ne kedvelték volna ellenségeik
ellenségét? A nép emlékezetében élő betyárlegendák két színnel jellemezhetők:
feketével (zsandárok, urak) és fehérrel (betyárok). A filmben azonban a
fekete szürkévé oldódik, így a fehér sem érvényesül. A film urai, zsandárjai
csak a dolgukat teszik, s eközben inkább nevetségesek, még a banda végső
felszámolásakor sem gyűlöletesek. A trükkös képi megoldások, a gyorsítások
és a vágások is inkább az ellenfél nevetséges voltát emelik ki. Sobrit gigantikus
hősként próbálják beállítani, de ez kisszerű ellenfelek mellett erőltetett.
Még a főhős dezertőr öccsének halálra vesszőzése utal a leginkább arra,
hogy a csendőrök, a katonák és az urak akkoriban nem voltak olyan viccesek.
De ez a kép is inkább a Sobri elleni hajsza egyik motívuma, nem itatja át
a filmet, hiábavaló a remény, hogy valamiféle sűrített képpel van dolgunk.
Érthető, ha a rendező ódzkodott az üldözők leegyszerűsített ábrázolásától,
amelyet a hagyomány és az írott források többsége is igazolna, de a mérleg
másik serpenyőjéből is ki lehetett volna venni némi súlyt. Például el lehetett
volna kerülni a szereplők már megjelenésükben is túlzó idealizálását: ropogós
frissesség, hímzett kalap, daliás figurák, patyolatfehér gatya. (Bár az
utóbbiból a film végén felbukkan egy, a hajsza során besározódott darab.)
Az is igaz persze, hogy az egykori betyárok sokat adtak a külsejükre, például
valamennyi életrajzírója valóságos divatdiktátort kreált a híres betyárból.
Olyanok tehát mindnyájan, mint akiket skatulyából rántottak elő.
Ám Sobri idealizálása nemcsak külsőségekben nyilvánul meg: beszéde szomorúsága,
szelídsége már-már Jézus Krisztusra emlékeztet, és ennek ellenére, vagy
talán éppen ezért (?), eleget kell tennie a betyár ismérveinek is. Ebben
nincs is hiba. A film elején a rettegett betyár, megpillantva a szegény
juhásztől zsákmányolt húst, rendet csap, kinyilvánítva, hogy a szegény ember
jó ember. Olyan ez, mint amikor Robinson megtanítja Pénteket, hogy nem szabad
emberhúst enni. A szerelmi szál pedig nem csupán idealizált – maga a megtestesült
giccs. A Répa Rozival és Répa Marival való találkozás ilyen, különösen amikor
a főhőst alakító Szarvas Attila megpörgeti a két lányt, s varkocsuk repülését
lassított felvételen követhetjük.
Fokospárbajok, pergő cimbalomszólamok: a magyar Rambó megszületett. Valószínűleg
sok embert becsalogat a mozikba, noha a plakátokon szereplő, díszes stukkerekkel
felszerelt és izmait mutogató Sobri csak mézesmadzag. rendező:
Novák Emil
szereplők: Szarvas Attila, Eperjes Károly, Törőcsik Mari
Hökkentő (valamikor)
|