Római
katolikus lelkészként kezdte a pályáját, Brazíliában egyházközséget alapított,
a Vatikán de Propaganda Fide dikasztériumának titkos levéltárosa lett,
ma pedig a Szegedi Tudományegyetem Újkori Egyetemes Történelem és Mediterrán
Tanulmányok Tanszékének docense. Eördögh István mesél életéről, sikerekről
és gondokról.
-
A győri Hittudományi Főiskolán kezdtem a teológiai tanulmányaimat.- vág
bele lelkesen a történet közepébe Eördögh István- Azután közbejött két
év kötelező katonai szolgálat, ami a teológusoknak sorkatonai kötelezettséget
jelentett, diszkriminatív módon. Részt vettem az 1968-as csehszlovákiai
hadműveletben, honvédként „rendeztük a közép- kelet-európai állapotokat”.
Erre az időszakra viszont már csak azért is büszke vagyok, mert őrmesterként,
és Magyarország háromszoros kiváló katonájaként szereltem le. Ez háromszoros
hadosztály-bajnoksági győzelmet jelentett, háromtusában. Ezután Szegeden
fejeztem be a teológiai tanulmányaimat.
- Hogyan emlékszik vissza a szegedi éveire?
- Szegedet nagyon megszerettem, egy mesés régió. Édesanyám
Dunakilitiből származott, én is ott nőttem fel, a Szigetközben. Szeged,
a Tisza és a Maros találkozása, rettenetesen hasonlít a szigetközi tájhoz.
Emellett a történelmi valóság, a csanádi püspökség, Szeged hányattatott
sorsa a szívemhez igen közel állt. Trianon utáni helyzetéből is fel tudott
állni: hiszen ez a város karok nélküli, elvették tőle a vonzáskörzetét.
Nem is beszélve arról, hogy Szeged Magyarország egyik legszebb újjáépült
városa, emberközeli, európai. Egy ilyen helyet csak szeretni tud az ember.
Ráadásul itt szenteltek veszprémi- egyházmegyés pappá.
- Ezután egy évig még itthon volt.
- Igen, három kis Veszprém megyei településen, Mernyén,
Káptalanfán és Zalakoppányban teljesítettem szolgálatot, mint kisegítő
lelkész. 1972-ben pedig Brazíliába sikerült kitelepülnöm az ottani magyar
bencés rend meghívására. Abban az időben ez sokkal nehezebben ment, nem
úgy, mint manapság. A Sao Paulo-i, illetve a pannonhalmi bencés rendnek
az állammal való kapcsolata segített hozzá, hogy egyáltalán bekerüljek
a Brazíliából meghívottak közé. A kivándorlásnak szigorú feltételei voltak,
azaz nem lehetett ki-be sétálni. Én is, már brazil állampolgárként tértem
vissza Magyarországra, először 1979-ben.
- Olyan legendák is keringenek egyetemi berkekben,
hogy dél-amerikai hittérítő volt, reverendában, bozótvágó késsel a kezében.
Gondolom, ennek fele sem igaz.
- Van bozótvágó késem, de azt már a hallgatóimtól
kaptam, amikor tavaly, a történész szakesten, az Év Tanára választáson,
a második helyezést kaptam. De Brazíliában nem erről volt szó. A kinn
élő magyar kolónia asszisztenciájához kaptam meg az engedélyt a veszprémi
püspöktől, Lékai Lászlótól. Ennek ellenére, amikor kimentem, a magyar
kolónia pasztorációja mégsem az én feladatom lett. Ebből komoly konfliktus
született, ami kihatott az egész életemre. Ebben én is hibás voltam, most
már látom, hogy másként is meg lehetett volna oldani a dolgot, de egy
ifjú titán még nem keres kompromisszumokat. Mit csinálhattam volna? Vagy
hazajövök szégyenszemre, vagy járom a magam útját. Az utóbbit választottam:
egy évig civilként dolgoztam a nagy magyar emigráns, Zolcsák István gyárában,
mint műszaki rajzoló. Majd 1973 őszén jelentkeztem a Sao Paulo-i érseknél,
aki megbízott egy plébánia létesítésével. Ez akkor Sao Paulo perifériáján
volt található, az ún. munkásnegyedben, ahol fel kellett építeni egy templomot,
s megszervezni az egyházközséget. A munka tulajdonképpen ugyanazt a missziós
feladatot jelentette, mint a hittérítőét, amivel általában azokat a külföldi
papokat bízták meg, akik felvállalták. Én szívesen vállaltam a kihívást,
ha már a magyar kolónia szolgálata nem sikerült.
- Volt- e valaha honvágya, hiányzott-e valami Magyarországról?
- Én azon szodomai tanúk közé tartozom, akik ha elindulnak
egy úton, nem néznek vissza. Ha valaki kitűz maga elé egy célt, akkor
ne bizonytalankodjon, ne hezitáljon, mert akkor sosem éri el azt. Nekem
a Brazíliában eltöltött idő csak örömet okozott, és soha nem éreztem honvágyat.
Talán azért, mert a fiatalságban óriási energia van, s az ottani egyházi
élet rendkívül emberközeli, tényleg az emberért végzett, elsősorban szociális
munkát jelentett. Figyelni az elesettekre, a rászorulókra, valós segítséget
nyújtani nekik. Ott a pap mindene volt az őt igénylőknek, s ez a pasztorális
stílus számomra teljesen ismeretlen volt Magyarországon. Itthon más volt
a szerepünk: egy társadalmi osztály apostolai voltunk, azoké, akik a militáris
ateizmus elleni rezisztenciát képviseltük és bíztunk, hogy túléljük a
hívők társadalmával. De ez igen sok veszéllyel járt, hisz sokan kerültek
börtönbe, sokakat lehetetlenítettek el a megfélemlítés vagy éppen a szellemi
prostitúció eszközeivel. Részemről is egyfajta menekülés volt ez elől
a brazíliai kivándorlás, ami ismétlem csak örömöt adott. Aktív életem
legszebb időszakának mondhatom.
- Rengeteget kellett adnia magából, biztosan sok szeretetet
is kapott, s volt miből feltöltődnie nap nap után.
- Adni mindig jobb, mint kapni. Az lenne az ideális,
ha mindenki a mások iránti elkötelezettséggel, hivatástudattal tenné azt,
amit tesz. Rögtön kevesebb lenne a korrupció. Nem az anyagi hasznon a
minden, hanem az, hogy a munkánkat száz százalékosan végezzük el másokért.
Máig teljes jogú brazil állampolgár vagyok, s elmondhatom, hogy engem
soha, senki, még a legegyszerűbb ember sem bántott meg Brazíliában. Kilenc
évig voltam velük testközeli kapcsolatban, s tőlük csak udvariasságot,
kedvességet, szeretetet kaptam. Közös erővel építettük fel templomunkat,
vagyis ők építették fel, én csupán az öntudatot ébresztettem fel bennük,
hogy igenis lesz templomuk, formálódhat egy összetartó, egymásra figyelő
közösség, ami hála Istennek, mind a mai napig működik. Az akkori püspökünk,
aki szociális érzékenységű ember volt, köszönetképpen egy európai ösztöndíjat
ajánlott fel nekem Rómába. Így kezdtem el egy posztgraduális képzést egyháztörténelemből
a Pápai Gergely Egyetemen, 1976-ban.
- De visszatért még Sao Paulóba, pár évvel később.
- A római négy év licenciátussal fejeződött
be, újkori egyetemes egyháztörténelemből. Miután meglátogattam édesanyámat,
visszamentem Sao Paulóba, ahol az ottani érsekség egyháztörténeti levéltárának
igazgató-helyettese voltam 1980-1981 között, és meghívott egyetemi előadó.
A levéltár egy gyönyörű, koloniális épület a főváros központjában, amelynek
helyén Anchieta jezsuita atya alapította – Brazília védőszentje – a 16.
századi Sao Paulót, az első redukció, vagyis misszió helyén. Hétvégeken
újra a város északi perifériáin dolgoztam, ahol a belső emigráció szülte
nyomornegyedek, a favellák vannak. Itt valóban megtörtént olyan, hogy
misézés közben bokáig állt az ember a vízben, a fészerszerű „templomban”.
Édesanyám nehézzé vált magyarországi életkörülményei miatt azonban el
kellett hagynom a várost, és mivel ő nem volt hajlandó kijönni hozzám,
visszatelepültem Európába, Rómába. Az Orbán Pápai Egyetemen tudományos
munkatársként kezdtem el európai munkásságom, 1981-ben. Mivel az Orbán
Egyetem a de Propaganda Fide – a Hitterjesztési Kongregációjának – jurisdikciója
alá tartozott, két és fél év után már maga a Kongregáció, azaz a Szentszék
alkalmazott. Magát a dikasztériumot, vagy minisztériumot, 1622-ben alapították
a katolikus reform korában és épülete a híres Spanyol-téren helyezkedik
el. Róma egyik legszebb barokk emléke, Bernini és Borromini művészetét
örökíti. Itt dolgoztam 1983-tól 1994-ig, mint a de Propaganda Fide titkos
levéltárának ügyintézője.
- Ez mit jelent pontosan?
-
Ez nem a történeti levéltárat, hanem a napi történések iratainak rendszerezését,
intézését jelenti. A de Propaganda Fide egy rendkívül fontos kongregáció
Rómában, mert a Föld több mint egy harmadával van diplomáciai kapcsolatban.
Egész Afrika, Közel-Kelet, Távol-Kelet, Kína egyházi ügyeit intézi, vagyis
ahol a hit veszélyben van, például egy rendszerváltás következtében. A
diplomáciai és egyéb forrásokból értesülve a Kongregáció naprakészen tudta
mi történik a joghatósága alá tartozó geopolitikai térségekben. Az egyházkormányzási
adminisztrációt mintegy tíz ügyintéző vezette a bíboros prefektus irányításával,
mindenféle nyelven. Évente kb. hatezer ügy született, aminek előzményeit,
kapcsolódásait a levéltáros intézte egy személyben. Dokumentum nem veszhetett
el, hír nem szivároghatott ki.
- Tehát igen felelős vatikáni pozíciót töltött be,
ma mégis házasságban él. Mi történt?
-Kétségkívül rendhagyó, de nem rendellenes pályát
vallhatok magaménak. Sajnos 1994-ben édesanyám állapota annyira leromlott,
hogy már nem maradhatott egyedül. Tehát meg kellett gondolnom, hogy anyám
vagy velem jön Rómába, vagy idehaza intézem el cselekvőképtelenné vált
állapotának rendezését. Ezért fizetetlen szabadságot kértem fél évre,
és hazajöttem a fájdalmas gondnoksági ügyeket intézni. Az igazat megvallva,
már azzal a tudattal érkeztem Magyarországra, hogy nehéz lesz visszatérés.
Azért is, mert a de Propaganda Fide akkori prefektusával, Jozef Tomko
szlovák származású bíborossal, az elöljárómmal, nem éppen felhőtlen volt
a kapcsolat. A feszültség egy olasz nyelvű könyvem volt, a címe: „Román
expanzió a magyar Erdélyben 1916–1920 között”, amelyben a bíboros kutatásainak
egyes, a magyar történelmet sértő pontjait cáfoltam meg. Habár ezek tárgyilagos
cáfolatok voltak, sajnos a dolog mégis ellenségeskedéssé fajult, és mielőtt
lejárt volna a fizetetlen szabadságom, értesítést kaptam, hogy felmondtak,
és a Szentszék munkaügyi rendeleteit megsértve, a veszprémi egyházmegyébe
küldtek vissza. A törvénytelen eljárást per követte, amit határidők kijátszásával
nem folytattak le. Mivel beteg anyámnak Szegeden sikerült méltóságos körülmények
között rendeznem a sorsát 1994-től, ahol a Szegedi Tudományegyetemen,
mint tudományos munkatárs már ősszel elkezdtem az oktatást, és a történtek
után 1995-ben elfogadtam a docensi kinevezést. A státuszt illetően sokat
köszönhetek a jelenlegi köztársasági elnöknek, Mádl Ferenc akkori miniszternek,
aki ismerte római tevékenységemet. 1993-ban tőle kaptam Rómában a „pro
cultura hungarica” érdemrendet, mint külföldön élő magyar, aki hungarológiai
témákat publikált. Így kerültem vissza újra Szegedre. A sikertelen munkaügyi
pert illetően fontosnak tartom elmondani, hogy nem a Vatikánt pereltem,
hanem Jozef Tomko jogtalan intézkedéseit, a munkaviszony törtvénytelen
megszüntetését. A jogorvoslás sajnos mindmáig várat magára, s bár fordulhatnék
az Emberi Jogok Bíróságához, azt hiszem, furcsa lenne, ha egy tanár, aki
vallás- és egyháztörténetet tanít, nemzetközi szinten indítana pert a
Szentszék ellen. A történtek viszont belső fórumon eredményeztek változásokat
számomra, azaz elkezdtem élni a magam civil életét. Az Olaszországban,
1996-ban kötött házasság ennek csak egy szükségszerű következménye volt,
a kiegyensúlyozottság igénye miatt.
- Ez egy távházasság, hiszen a felesége Olaszországban
él a mai napig, igaz?
- Igen, ő középiskolai tanár Dél-Tirolban, s
akkor találkozunk, amikor mindkettőnk számára oktatási szünet van. Tudtuk,
mit vállalunk, amikor összekötöttük az életünket egy távházassággal, ami
egyáltalán nem ritka jelenség. Vannak hátrányai és előnyei. De melyik
házasság az, amiből ilyen összetevők hiányoznak?
- Mindig nagyon népszerű volt az egyetemi hallgatók
körében. Ez persze azért is lehet, mert igen emberséges a vizsgákon, de
ezen felül azért más okai is vannak. Hiszen csak azt a tanárt szeretjük
igazán, aki ad is valami pluszt magából a diákjainak.
- Lehet, hogy a papi ember múltjából eredő szemlélettel
szimpatizálnak valójában, ami nem más, mint a mások iránti figyelem, megbecsülés,
ha tetszik, érdek nélküli szeretet. De azt gondolom, ez a hivatása minden
pedagógusnak is, és kollégáim sem tesznek mást, mint én. Esetem azért
annyiban kedvezőbb, hogy egyedül élek, több időm van a diákjaimra, nincsenek
gyermekeim, a családom távol van, ezért szívesen áldozhatok több időt
azokra, akik igénylik. Nem keresem senkinek a kegyeit, de ha valakinek
szüksége van rám, nagyon szívesen adom azt a keveset, amit adni tudok.
A hallgatóim szimpátiájára nem tudom mennyire szolgáltam rá. Ha van ilyen,
azt hiszem azért, mert a diákok pontosan megérzik, hogy kik azok, akik
számára fontos a történelmi igazságok elfogulatlan átadása, kik nem politikai
rendszerek kiszolgálói, nem puszta haszonkeresésből történészék, hanem
képviselnek és vallnak is tételeket, koncepciókat, hoznak akár személyes
áldozatokat is az önök képzésének fejlesztéséért, hogy több lehessen a
jövőben a tanítvány mesterénél.
- Melyik a legkedvesebb munkája?
- Mindig a legutolsó a legkedvesebb, s ez a: „Jozef
Tiso és a zsidókérdés Szlovákiában” című könyvem Ingrid Graziano társszerzővel,
ami olaszul jelent meg (Jozef Tiso e la questione ebraica in Slovacchia,
Cosenza, Ed. Periferia, 2002) a római La Sapienza Egyetem Új- és Legújabbkori
Történeti tanszékének -Antonello Biagini prof. szerkesztette- „Studi e
ricerche” sorozatában. Tavaly június 6-án volt a könyvbemutatója, a Római
Magyar Akadémián. A Panorama olasz folyóirat, a hónap második legjobb
történelmi témájú könyveként méltatta. Azt gondolom, sok magyar vonatkozása
van, s habár Magyarországon nem ismert, de Európa és Amerika legtöbb egyetemén,
könyvtárában már megtalálható. Jó a nemzetközi visszhangja, amire büszke
vagyok. Kétszerzős munka volt, feleségemmel együtt írtuk. Remélem sikerült
ezzel a könyvvel is egy tételt megvédeni, és történelmi igazságot szolgáltatni
akár az igazságtalanul szenvedőknek, vagy éppen a hamis fényben tündöklőknek.
- Melyek most a céljai?
- Jelenlegi célom itt Magyarországon, hogy a
vallás- és egyháztörténelmet honosíthassam a magyarországi felsőoktatásban.
A három monoteista vallás (a zsidó, a keresztény és az iszlám) történetének
oktatását, kutatását szorgalmazom. Azt hiszem, ez hiánypótló feladat.
A speciális képzést –Európa és a Mediterráneum vallás-és egyháztörténete
címmel- már beindítottam, ez hat éve működik. Szeretnénk szakká fejleszteni.
Hogy ezt meg tudjuk valósítani, igyekeztem egy oktatói team-et létrehozni
tehetséges szegedi hallhatókból, ami sikerült is. Genfben, Rómában, Jeruzsálemben,
Bogotában, Mainzban tanuló hallgatóim vannak, akik közül a többség már
a doktori ciklust végzi. A jelenlegi oktatáspolitika láttán tudom, hogy
még sok idő és rengeteg munka kell a cél eléréséhez, de ha ez valaha is
sikerülni fog, talán nem volt hiábavaló magyarországi munkásságom.
|