Lehet, hogy ez egy csúnya, cinikus, vásári bóvlikkal dekorált javíthatatlan világ. De akkor Kálloy Molnár Péter benne az utolsó romantikus szélmalomharcos.
Csupa divatjamúlt tulajdonsággal bír. Már a neve is... Hármat is hord, az elsőt ráadásul nemesi ipszilonnal. Pedig megkülönböztethetné magát valami jól csengő trendi becenévvel. Lehetne mondjuk Tike. Angolosan Tájki.
Aztán itt van az a csacskasága, hogy komolyan veszi a munkáját. Kegyetlen, ha erről van szó. Mert a munkához fegyelem kell. Pedig ez a munka "csak" színház és "csak" iskola. Oly korban működik színházi színészként, amikor csak az akciófilm és öltönyreklám a menő. Meg a gumicsirke. Szerintem.
És még tanít is... Azt állítja, emlékszik még, milyen volt diáknak lenni. Pedig az ifjú oktatók ezt szokták elsőnek elfelejteni. Talán ő egy másik korból ragadt itt. Amikor még tanár és diák komolyan vették egymást. Ő nemcsak letanítja heti óraszámát. Arra törekszik, hogy az osztálya szeresse is, ne csak tisztelje. És még azt is szeretné, hogy diákjai ne legyenek boldogtalanok felnőtt-színész életükben. Ezért kell szigorúnak lennie. Mert ő még mindig hiszi, hogy a tehetséget nem lehet megvenni. Néha azért elbizonytalanodik, mikor azt látja, hogy errefelé tehetség nélkül is lehet sokra vinni. És azt is hiszi, mindenki úgy szeretné színész-ember életét élni, ahogy ő. Hogy valami maradjon utána.
Biztosan eltévedt az időben. Különben mivel magyaráznánk pályatársaihoz való viszonyát? A tiszteletet, amivel róluk beszél, a jelzőket, amelyeket rájuk aggat? A sztár kifejezésnek például egy őskori, elavult értelmezését ismeri. Valószínűleg úgy gondolja, az a színésznő a sztár, akinek pezsgőt isznak a cipőjéből, és kifogják a lovakat a kocsijából. Mással nem magyarázható az, hogy Básti Julit említi példaként, akit pedig a sztárgyárak célközönsége csekély kivételtől eltekintve nem is ismer.
De ha ez még mindig nem lenne elég, hogy bebizonyítsuk, ő egy eltévedt lovag, mindennél beszédesebb a tény, hogy verseket ír. Költő. Költő, aki azért ír, mert színészként sosem hozhatja ki magából a maximumot. A körülmények, a színészet kollektív volta megakadályozza ebben. Színészként a "Nagy Egészet" nem befolyásolhatja. Ezért rendez is. És ha ez nem lenne elég magyarázatnak, mellébiggyeszt egy ma már szinte értelmezhetetlen hasonlatot: Szerinte a rendezés egy nagy, közös rejtvényfejtés. Ezek szerint ő még ismer embereket, akik közösen fejtenek rejtvényt. Jó neki.
Jó neki: ír és rendez, mert a színészet nem elég neki, de mégiscsak felcsillan a szeme, amikor arról beszél, hogy a legszebb dolog a színházban a jelen idejűség, a "most találják ki"-érzés .
Kálloy Molnár Péter egy eltévedt lovag-költő. Még múzsája is van. Volt. Szokott lenni. És ha éppen nincs, keresi őt rendületlenül.
És közben harcol a szélmalmaival, hogy a végén kiderüljön, ez mégsem egy cinikus, csúnya, vásári bóvlikkal dekorált javíthatatlan világ.
|