"Szeretettel várjuk a nézőket. Az öreg rockereket és az ifjú tudósokat,
a frissen mosdott eladólányokat és a nyugdíjas folyamhajó-kapitányokat.
Hedviget, Lédát, Csinszkát, Bandit, Lajost, Vilmost, Joszifot, Billt-
mindenkit."
Bodolay Géza, a kecskeméti Katona József Színház direktorának invitálása
a 7 évad 70 bemutató című most megjelent összeállítás előszavában. A Rokonok
Nagyváradon, Bulgakov, Taviani és egy 2008. július 31- ig újra elnyert
direktori poszt, Best of POSZT = KOSZT (Pécs után a Kecskeméti Országos
Színházi Találkozó), fordítások, átírások, megírások, kiírások, zöld óriásgömb
karosszék-forgószék helyett (Karlsruhéban a színházban mindenki ilyenen
ül, - mondta), tizenhárom bemutató, és egy interjú. Próba után. Előre
hát fiúk…!
-
Lehet egy próba után mérleget vonni?
- Efrosz
írt egy híres könyvet: Szerelmem a próba. A próba az a tevékenység, amiért
a színházat csináljuk. Miután "készen van" a mű, egy másfajta
próbasorozat kezdődik, kipróbálódik, hogy a közönség mire jut az egyes
esténkénti "próbák" során. Élő kapcsolat ez a kész produkcióval.
Ilyenkor még minden megtörténik, értelemszerűen vannak hullámzó részei
a teljes eufóriától a teljes elkeseredésig. Nekünk ez egyfajta narkotikum.
- Mitől
jó egy próba?
Ha fontos
dolgok születnek meg adott esetben olyanok, amelyeket nem lehet egy íróasztalnál
ülve kitalálni, amihez kellenek a társak, akik a saját idegrendszerüket,
a saját agyukat adják hozzá. Az a dolga az embernek, hogy ebből válogasson.
- Ez egy
tudatos folyamat, mennyire volt tudatos az, hogy erre a pályára került?
Az, hogy az egyetemen irodalomtörténész szakra járt, feltehetően édesapjának
(Bodolay Géza-irodalomtörténész) köszönhető.
- Teljesen
tudatos volt, tudni kell, annak idején feltétel volt a Színművészeti Főiskolára
a diploma, és kétségtelenül hatottak az apai szavak is, igaz el kell ismernem,
nem mindig éreztem olthatatlan vágyat egy-egy kurzus befogadására. Édesapám
magyar irodalmat tanított a varsói, a szentpétervári és a berlini egyetemeken,
így megismertem az ottani színházakat is. Apám itthon nem kapott katedrát,
úgy gondolták, akik ezeket a helyeket elosztották, hogy az a jó, ha minél
messzebb van. Ha 20-30 magyarul tanuló diáknak magyar irodalmat tanított
az nem tűnt igazán veszélyesnek.
- Ádám
Ottó volt mestere. Mennyire volt nehéz akkoriban a ma már sokak számára
csak elérhetetlen célként lebegő Színművészeti Egyetemre bekerülni, és
elvégezni?
- Mi akkoriban
ezt nagy elánnal kezdtük el, Ádám Ottónak pedig nagyon sokat köszönhetek,
s ezzel nem vagyok egyedül. Mind a mai napig találkozom vele, mert az
ő bölcs kívülállása vagy máshogy állása a világgal szemben sokat segít
az ember problémáin. Fel lehet vele töltekezni. Nagyon örülnénk, hogyha
újra aktivizálni lehetne, mint rendezőt, erre most már több mint 10 éve
nem volt hajlandó.
- Miért
nem?
- Ő volt
az egyetlen, aki méltósággal tudott felállni a Madách Színház igazgatói
székéből, és egyúttal abbahagyta a rendezést is. Ahogy ő abban az időben
mondta: "Ebben az országban mindenki lop, én most időt fogok lopni!"
Biztos vagyok benne, hogy munkál benne az a régi vágy, ami annak idején
a 70-es években komoly színházi sikereket hozott neki. Mi semmiben nem
értettünk egyet esztétikailag Ádám Ottóval, folyamatos vitákról szólt
a három évünk a főiskolán.
- Ez akár
gyümölcsöző is lehet…
- Ő bölcs
türelemmel bírta elviselni az én ifjonti másként gondolkodásomat. Azt
az igazságot, hogy: "Színészek nélkül, uraim önök nem léteznek!"-
Ádám Ottótól lehetett érvényesen megtanulni. Nekem kifejezetten szerencsém
volt, elég sok német színházat is láttam kamasz fejjel, és az esztétika
felől érkeztem a színházhoz. Így fontos volt az, hogy ennek ez a gyakorlati,
érzelmileg átélhető része kellő hangsúlyt kapjon, amikor megpróbáltunk
rendezővé válni. És utána nagyon nagy szerencsém volt a Szegedi Nemzeti
Színházzal is, hiszen az ottani színészekkel eltöltött évek során az ember
tényleg azt érezhette, hogy köze van valamilyen módon a színházcsináláshoz.
- Budapestről
került vidékre. A szellemi központból Szegedre, majd Kecskemétre. Jelentett-e
ez valamilyen problémát, visszavágyott-e a fővárosba tovább pezsegni?
- Az igazi
ifjúságom nagy részét külföldön töltöttem és nem Budapesten. Egy helyet
akkor lehet igazán szeretni, ha az ember oda időről időre visszamehet,
hazamehet, mert ha folyton ott kell lenni, akkor nem feltétlenül érzékeli,
hogy mi is jó az adott helyben. Én ezt elég korán megszoktam. Persze van
provinciális és nem provinciális gondolkodás. Talán. De… hogy ez hol történik
az nem helyhez kötött. Széphalmon Kazinczy vagy Niklán Berzsenyi teljesen
európai tudott lenni, Nagyváradon Ady Endre nem attól volt az, hogy vidéken
volt vagy nem volt vidéken, hanem attól, amit gondolt. Ezek a távolságok
szerencsére sokkal kisebbek ma, mint mondjuk száz éve. Vidéki, a szó negatív
értelmében, nagyon is lehet valaki akár Bécsben is, és adott esetben Péterváron
sokkal européerebb lehet valaki, mint mondjuk Párizsban.
-
Az, hogy ma a szegedi Kortárs Balett Kecskeméten is szerepelhet, köszönhető-e
annak, hogy megmaradt Önben a valaha volt szegedi érzés?
- Juronics
Tamás két évvel később kezdte ugyanott a pályáját, még táncos korából
ismertük egymást, ő az ottani előadásaimat látta. Én utána később is,
időről-időre visszatértem Szegedre. Nekem onnan el kellett jönnöm egy
igazgatói-főrendezői váltás kapcsán, amiért tulajdonképpen nagyon hálás
lehetek. Annyira jól éreztem magam, hogyha rajtam múlik nyugdíjig elüldögéltem
volna, szerencsére viszont mozdulni kellett. Fontos, hogy időről időre
az ember mozduljon. Juroniccsal újra akkor találkoztunk, amikor Szegeden
a Kisszínház bezárásakor a Próbababák bálját rendeztem. Többen úgy gondolták,
akik külön-külön ismertek bennünket, hogy mi ott azonnal át fogjuk harapni
egymás torkát, nem ez történt. Azóta sem volt talán olyan darab, ahol
ennyire meghatározóan együtt dolgozott a Juronics-féle táncszínházi társaság
és a Nemzeti Színház társulata, mint akkor ebben a Jasienski darabban.
Nagyon örülök, hogy ezt ott, és akkor érvényesen tudtam színre vinni.
Juronicsék alatt egyszer csak nem volt színpad, vagyis nem annyi, amit
ez a társulat megérdemelt volna, így örömmel hoztam át teljes sorozatra
az ő színházukat ide Kecskemétre. Ahhoz, hogy egy színház a saját közönségével
párbeszédbe kerüljön, éveknek kell eltelnie. Így volt ez az ő esetükben
is. Az előadásoknak van valamiféle egymást támogató jellege, talán attól,
hogy az ott megnyilvánulóknak van valamiféle közös, vagy hasonló elképzelésük
a világról, azon belül a színházról és az úgynevezett művészetről.
- Az együttgondolkodás
fontosságát hangsúlyozta. Volt-e már komolyabb problémája ennek hiányából
fakadóan?
- A színháznak
ez a lényege, konfliktusokon keresztül gondolkodik, helyzetekben gondolkodik,
és normális is, ha a próbafolyamatban különböző elképzelések összecsapnak.
Ez a kívülállók számára esetleg ijesztő intenzitással történik és gondolhatják:
itt valami súlyos veszekedés, vagy háború tört ki. Ha az ember ezt már
tizennyolc éve csinálja, akkor nyilvánvalóan ezek között van súlyos is.
Nekem korábban a színházigazgatókkal akadt ilyen konfliktusom, de egyik
sem vált brutálisan előadás-meghatározóvá. Tény és való, hogy innen Kecskemétről
is azért kellett elmennem a kilencvenes évek elején, amikor Lendvay Ferenc
után új igazgató jött, mert az első perctől kezdve evidens volt az, hogy
nem tudunk majd együtt gondolkodni.
- Akkor
került Kecskemétre (1989), amikor a politikában igen labilis időszak volt.
Hogyan élte meg ezt a színház és Ön? Mennyire volt eszköz a színház?
- Mi akkor
Mrozek: A nagykövet című darabját próbáltuk, az volt az első kecskeméti
rendezésem, a Kamarában. A színházból akkor tömegesen léptek be a rendszerváltó
pártokba, a színészek vezetésével. Én pártnak soha nem voltam a tagja,
bár több helyre hívtak. Amikor a pályámat kezdtem 1984-ben, nyilvánvaló
meggyőződésem volt, hogy a diktatúra ellen kell színházat csinálni. Esténként
pár száz embert a hatalom ellen lehetett izgatni. A szegedi évek alatt
többször fel is jelentettek, Sándor János részben ezért kellett, hogy
otthagyja a főrendezői állását- amit persze utólag nagyon sajnálok. Vállalta
az előadásainkat, az én előadásaimat és az 56-os Hamletet, vagy azt a
Házassági szerződést, ami miatt még Budapestről is levonult a belügyminisztérium
úgynevezett szakembere, mert a feljelentés szerint szovjetellenes volt
az opera. Kétségtelenül a jaltai szerződésről szólt. Földgömbbel ott táncikolt
az asztalon Urbán János nagy kanadai juharleveles tiszti sapkában és orosz
katonakabátban.
A szegedi Hamletünk egyébként fergeteges sikert hozott a Vidéki Színházak
Találkozóján, Pesten, amit aztán egy bértollnok úr erősen megkritizált
(18 felkiáltójel volt az úgynevezett kritikájában). Többek között így
írt: "Ráadásul ez a Hamlet Bodolay színpadán olyan hőzöngést csaphat,
amiről az utcán randalírozók szerencsére csak álmodozhatnak." Ezt
a mondatot meg kellett jegyeznem. Ez volt '88-ban, mikor még senki nem
gondolta volna, hogy másfél évvel később meg fog történni a rendszerváltás,
amit én egyébként elsikkasztott forradalomnak nevezek. A mai napig élnek
azok a régi reflexek, hogy: "Ne szólj szám, nem fáj fejem."
- Az aktuális
politika?
- Most, hogy
ilyen határvonalszerűen két oldallá próbálták választani az ország gondolkodóit,
azt gondolhatnánk, aki ebbe nem fér be, annak esetleg adott esetben nehezebb
lehet a sorsa. A politika ilyen értelemben, főleg itt Kecskeméten, nem
szól bele, a képviselőtestület saját harcait persze nyilvánvalóan így
bonyolítja.
- Felhasználják
a színházat?
- A színházat
nehéz. Minket nyugton hagynak. Persze nincs olyan politikai párt, amelyikkel
nem próbáltak volna így vagy úgy összefüggésbe hozni. Az emberek nagyon
szeretnek dobozokban látni másokat: na itt van, te most angol vagy te
meg orosz.
- Kecskemét
után a Nemzeti Színházba került. A nemzeti szónak - főleg manapság - van
valami lelki, erkölcsi terhe, legalábbis egyesek szerint.
- Sík Ferenc
vitt oda, aki akkor ott a főrendező volt, az igazgató pedig egy korábbi
kritikus úr, akivel igen komolyan másképp láttuk a világot. Becsületükre
legyen mondva, hogy nem likvidáltak azonnal. Az Úri murit Móricztól vagy
Weisstől a Marat/Sade-ot rendezhettem a Várszínházban azelőtt, hogy újra
Kecskeméten, de már igazgatóként dolgoztam.
- Jelent-e
valami rangot az, ha valaki a Nemzetiben rendez, különösen akkor, ha teljesen
át van itatva politikával az egész jelenség?
- Én a Wesselényi
utcai Nemzetiben voltam kamasz. Napközis általános iskolásként oda vittek
el először egy Shakespeare előadásra és 16 évesen is oda jártam. Akkor
rendezte Tovsztonogov a Revizort Kállai Ferencékkel. Egészen kitűnő előadás
volt, korábban láttam Péterváron is. Akkor 6 forintért lehetett venni
egy jegyet a kakasülőre. Oldalról nagyon jól lehetett mindent látni, számomra
egészen különös, misztikus hely volt a Wesselényi utcai Nemzeti.
Igazuk van azoknak, akik azt mondják, hogy kétféle színház van: jó színház
és rossz színház. Bármiféle külső jelzővel meg lehet ezt határozni: vidám
színház, zenés színház. Ha valódi színházról, drámai színházról beszélünk-
amit valami különös oknál fogva Magyarországon prózai színháznak szoktak
nevezni-, melyek tragédiát és komédiát játszanak, akkor már egészen másról
van szó. Már ez a terminológiai tisztázatlanság is számos félreértést
hoz, az ún. magyar, ún. színházi, ún. életben. Mindig lesznek színházcsináló
emberek, akik különböző zászlókkal, esztétikailag, vagy politikailag felvonulnak,
a tisztességesebbje talán a saját elvei, vagy az otthonról hozott elvei,
vagy a könyvekből elsajátított, már halott elődök elvei alapján próbálja
ezt tenni, - megint mások a mindenkori széljárás szerint. Mivel a színház
kollektív műfaj, adott esetben nagyon sokszor létrejöhetnek olyan helyetek,
ahol színházcsinálók, akár színészek, de különösen rendezők nagyon méltatlan
helyzetbe kerülhetnek, mert ez nem mérhető rőffel, hogy Weöres Sándort
idézzük: "A kritikusi szabó/ Értekezleti beszédemet/ Rőffel a fenekemhez
méri."
- Csak
néhány megjegyzés a Mozgó Világ novemberi számából, ahol egy Kossuth Rádióban
elhangzott színházi vitaműsort közölnek: Székhelyi József: "ez a
nemzet színháza"; Koltai Tamás: "Nemzeti Színházra nincs szükség!"
Azért a szakma tekintélye nem áll jelenleg magasan…
- Ostobaság
volt az esztétikai és kenyérharcokat megideologizálni, igaz ez történt
az elmúlt években is. Nekem eszembe sem jutott, valaha is főrendező leszek
valahol, - azon egyszerű oknál fogva, hogy 1989 előtt ehhez az MSZMP tagjának
kellett volna lenni.
Ma kicsit össze vannak zavarva szegény színházi emberek, mert nem tudják,
ki az aktuális Napkirály, aki még a tetejébe 4 évenként változik is. Ettől
egy részük el van bizonytalanodva, egy részük harcosan kitart valamelyik
irány mellett, másrészük össze-vissza forog. Alapvetően ez nem tesz jót
a színháznak. A színháznak az tesz jót, - ezek voltak a legszebb korszakai
is - , amikor létezik a cinkos összebeszélési lehetőség a mindenkori nézőközönséggel,
akik között mindig ott ülnek a Tartuffe-ök, a színpadon meg szerencsés
esetben a Napkirály támogatásával egy pimasz komédiás, mint például Moliere,
vagy az orosz birodalomban Bulgakov. (Akiről két jó sort le nem írtak
soha életében, és minden előadását betiltották.)
- Egy
színházi embernek lehet példaképe, és ha igen, akkor Önnek Bulgakov az?
- Nem
tudom, hogy jó szó-e ez, de rengeteget foglalkoztam vele és nagyon érdekes
az ő egész pályája, tudása, életútja. Írtam is ebből egy darabot: Mihail
és Margó címmel. Diktatúrában csinált színházat, ami nem azt jelenti,
hogy mi a diktatúrát vágynánk vissza. A hülyeség diktatúrája örök, függetlenül
attól, hogy egy személyben jelenik meg egy trónuson, mint a Napkirály
vagy Sztálin Józsi bácsi tették, vagy pedig más úton módon fejti ki azt
az elviselhetetlen nyomást, adott esetben elnyomást, amit egy látszólag
demokratikus gyarmati nagyhatalom, bármilyen militáns erő, a pénz ereje,
stb. létre tud hozni. Ez lehet vallás is és még sok más. Lehet választani,
hogy az ember csatlakozik a mindenkori többségi osztrák rendcsináláshoz,
mondjuk a 19. század elején, vagy a görög szabadságharcban hősi halált
hal sántán, mint tette ezt Lord Byron. S akkor ezek közül választhat ki-ki
magának példaképet, s ezzel el is lehet tölteni azt a pár évtizedet, ami
nekünk itt adatik. A szabadság-szerelem témakörnél számomra sem létezik
izgalmasabb. Ilyen értelemben vállalta lám Esterházy Péter is Petőfi Sándort.
Miközben úgy hiszem, hogy a példakép szótól egyikük se lenne elragadtatva.
- A televíziós
szakmai beszélgetés egyébként azzal ért véget, hogy többen kimentek a
stúdióból. Ha Kecskeméten összehívnánk a magukat színházkritikusoknak
nevező egyéneket, és a…
- …és a magukat
színházrendezőknek nevező…
- … rendezőket,
vajon kialakulhatna-e egy hasonlóan parázs vita?
- Célunk
az, hogy ne egyszerűen gálahelyszín legyen a színház, ahol megjelenünk,
mintegy házasságkötő teremben, protokollból, függetlenül attól, hogy mit
gondolunk, mondjuk a feleség családjáról. Vagy viszont: ők mit gondolnak
rólunk. Legyen egy olyan izgalmas szellemi központ, ahol nem muszáj egyetérteni
egy csomó kérdésben. Senkit nem akarunk kereszténnyé, hinduvá, keresztyénné,
ökumenikussá tenni. A színháznak az a dolga (Shakespeare pontosan fogalmazott
a Hamletben), hogy érvényesen próbálja meg a kor lenyomatát adni. Igazán
érvényes előadások csak akkor születnek, ha azok valamilyen módon gerjesztik
azt a lehetőséget, hogy az emberek elkezdenek gondolkozni.
- Kecskemét
alapvetően konzervatív város. Mikor Ön idekerült, kicsit közhelyesen fogalmazva,
sajátos stílusával úgy robbant be, mint az elefánt abba a bizonyos porcelánboltban.
- Csínján
bánnék ezzel a fogalommal: Konzervatív. Konzerválni ugyanis lehet Voltaire-t
is, és az a gondolkodás 300 éves lassan. Egy voltaire-iánus ma konzervatív
vagy progresszív? Vagy hogy van ez?
- Stílusa
megosztja a közönséget, a mindig is botrányszagú kecskeméti színházi életben
ez csak olaj volt a tűzre…
-
1984-ben Magyarországon még alig néhányan tudtak arról, hogy Nyugat-Európában
a posztmodern fogalma már alapvető és működő esztétikai kategória. Mi
tudtuk ezt, és akkor találtuk ki Mira János barátommal a premodern fogalmát,
ami persze hiba volt, mert nyugodtan nevezhettük volna magunkat posztmodernnek,
és akkor később utolért volna bennünket a teljes magyar esztétika. De
érzékeltetni akartuk, hogy itt nem arról van szó, hogy az 1920-as évek
modern, ha úgy tetszik avantgárd, progresszív színházi irányzatait akarnánk
valamilyen módon újraéleszteni. Követni Palasovszkij Zöld Szamár Színházát
vagy Mejerhold fantasztikusan izgalmas konstruktivista színházát, hanem
mindezeket ismerve, próbáltunk úgy színházat csinálni, mintha ezek nem
léteztek volna, úgy, mint ahogy a preraffaeliták tették a 19. század végén.
Színházat nem lehet azzal az elgondolással csinálni, hogy majd 20, 30
vagy 50 év múlva valaki rájön, hogy : "Óh, ez anno milyen jó volt!"
Nem tud és nem is akarhat a jövőben hatni egy előadás. Egy színházi előadás
ott és akkor tud hatni, amikor ezt nézik vagy nem nézik. Ha nem nézik,
az baj. Azt az arányt kell megtalálni, hogy a néző még bennmaradjon, de
ugyanakkor ne azt a megnyugvást kapja, hogy az ő főnöke a legjobb angyal
a világon, hanem esetleg azt a kérdőjelet, hogy: Biztos, hogy a főnököd
a legjobb angyal a világon? Ezzel a kérdőjellel menjen haza, miközben
nevessen vagy sírjon.
- És ha
a szünetben megy haza?
- Nálunk
ez nem öltött soha katasztrofális mérteket. Ez amúgy éppen a progresszív
színházaknak a kísérőjelensége, olyannyira hogy Berlinben Frank Castorf
- pillanatnyilag az egész világot meghatározó - színházában, a színpad
mellett van az ajtó, így mindenki látja, ha valaki elmegy. Sőt ezek a
távozások gyakran részévé válnak az előadásnak. Kecskeméten nem ez a cél.
Kodály Zoltán a maga részéről nem nagyon bírt végigülni egy-egy operettet,
ami persze nem jelentette azt, hogy a többiek nem ülhettek ott tovább
és nem élvezhették volna Latabár bácsi vicceit. Lehet pontosan tudni előre,
hogyha elmegyünk például egy jazzkoncertre, ott alapvetően jazzt fogunk
hallani és nem orgonamuzsikát.
- Viszont,
ha elmegyünk mondjuk Madách: Az ember tragédiájára nem biztos, hogy egy
osztályteremre gondolunk úgy elsőre…
- Valaki
az angyalokat csak szárnyakkal képzeli el, amint tollakkal verdesnek,
és be vannak kötve egy zsinórba, lelógnak és úgy hozsannázzák az Urat.
Ez lehet X-nek vagy Y-nak a konkrét elképzelése Az ember tragédiájáról.
Költői műről van szó, amit úgy vittem színre, ahogy ott és akkor gondoltam.
Azt szerettem az előadásban, hogy bebizonyította, hogy annak idején a
több évtizedes várakozás felesleges volt, - elvégre ez remekül játszható
lett volna a költői mű megírásának másnapján. Nyilvánvalóan a 19. században
senki nem gondolta volna, hogy ezt egy osztályteremben lehet játszani.
Pedig nem a nagyszínpadi masinéria okozza Az ember tragédiájának az izgalmát,
hanem azok az elképesztően jó aforizmák, ha tetszik, konyhabölcsességek,
populáris életbölcsességek, amelyeket Madách Imre ott, legalábbis a magyar
kultúrterület számára nagyon érvényesen tudott megfogalmazni. Legkedvesebb
idézeteink onnan vannak, a gondolkodásunkat alapvetőene határozza meg.
Mondjuk a bizánci színből : "Tragédiának nézed, - nézd legott komédiának,
s múlattatni fog." Az embernek eszébe jut, s máris jobban érzi magát...
- Sok
ellensége van, vagy rossz akarója?
- Minden
színházi embernek van bőven. Nyilván nekem is akad. Én őket is szeretem.
Hogy Jevgenyij Svarc érzelemügyi miniszterét idézzem a Király mezetelenből:
"Egyébként én kedvelem az ostoba embereket. A hülyékkel vidámabb
az élet."
Általában veszélyes az, ha tekintélyként kezdünk működni. Magam is, kezdem
észrevenni, hogy a fiatal korosztályok számára mi már így negyven felett,
mint egyfajta orákulum jelenünk meg, mikor bizonyos dolgokat kijelentünk.
Pedig Weöres Sándornak volt igaza, aki 70 évesen is azt mondta: "Még
halálomban is azokkal vagyok, akik majd túllépnek a bearanyozott hülyén
- itt saját magáról beszél - , olyan magaslatok felé, amelyekről én még
csak nem is álmodhatok." Ő mondta:
"Beszélhetnek a kortársak, hogy így lássak, meg úgy lássak
Falon vakon kaparásznak, ezt nevezik ők látásnak.
Egy-egy irányba mutatnak, ezért mondom őket vaknak.
Mint a gyermek nézzél szerte, máris nem vagy vakság verte." Ezt a
Csalóka Péterben is beidéztük.
- Szóval
ezzel együtt is meglepett, hogy direktori pályázatában elnézést kért a
túlprovokálásért!
- Az igazság
az, hogy a rejtett iróniát nem mindenki veszi észre.
- Ezek
szerint én sem.
- Pont ez
a lényege a rejtett iróniának, hogy rejtett, ha explicit, akkor már nem
irónia. Például ez a mondat is, így visszamenőleg elég sokféleképpen értelmezhető.
Olvassuk fel azt a bizonyos részt: itt elég vakmerő előadásokról van szó,
és felsorolom, amik voltak: A bohóc, Don Juan. Utóbbi például Magyarországon
eddig mindenkor megbukott, több jóakaróm megpróbált lebeszélni róla. Valóban
ez a helyzet. De ezek nélkül nem lettünk volna ott az országos találkozókon.
Több száz előadásból bekerülni a legjobb hétbe, az azért nem rossz eredmény,
főleg egymás után háromszor. Ami önmagában persze túlélhető lenne- s valóban,
lehet anélkül élni, hogy az ember ott legyen az országos találkozókon,
sőt nem is feltétlenül ez a legfontosabb, csak éppen nagyon sokan vannak
Kecskeméten is, akik az ilyen előadásokért járnak hozzánk. A fiaimat küldjem
haza, vagy a nagynénikéimet, ez a kérdés, és persze nem kell ezt eldönteni,
mert alapvetően senkit sem küldünk haza, hanem legyenek együtt itt, és
legyen véleményük. Ez a cél. Az évadonkénti 13-ból kettőt az ő kedvükért
még azoknak is meg kellene bocsátani, akiket esetleg túlprovokáltunk-
ezúton kérem elnézésüket.
Ha toleranciát várunk egymástól, akkor az is elvárható, hogy két előadás
miatt ne kiabáljon Máglyát! vagy Feszítsd meg!-et senkire valaki azért
a kettőért, ami éppen nem az Ő ínyére keletkezett.
- Egy
fórumon idézi az 1984-es Premodern Kiáltványt, melynek utolsó tíz sora:
"Mindenkit szeretünk!" Ez is rejtett irónia?
-
Valószínűleg igen, - ez akár az összeverekedtetés szinonimája is lehetne.
Már a 19. században megrendezték: ha 10 ember beül a nézőtérre és elkezd
ordibálni valamit a darabról, másik 10 pedig annak az ellenkezőjét, akkor
egy idő után a gyanútlan közönség is bekapcsolódik. Ennek a vége ismét
szék- és fejtördelésbe torkolhatna, mint Jókainál. - Viszont nem biztos,
hogy az ilyenfajta hagyományőrzésnek lenne máig ható értelme.
- Mennyire
hat a közönség a színházra, amellett, hogy a színház hat a közönségre?
- Gondolom
"hatna". Ez társasjáték, - ez a lényege. A kölcsönhatás pedig,
mint minden társasjátékban nagyon sokféle lehet. A tanár-diák viszony
éppúgy kölcsönös lehet, mint a szerelemben a két fél kölcsönhatása. E
hatások rendkívül sokféle módon működhetnek.
- Azt
mondta csak jó és rossz színházról lehet beszélni. A kecskeméti milyen?
???
- Elismerem
a kérdés rossz.
- Nem, -
a kérdés jó, csak nekem nem lehet rá válaszolnom. Persze sokat kell még
fejlődni. :-)
- Kell-e
hiúság ahhoz, hogy valaki direktor legyen?
- Többen
mondták már, hogy minden színházrendező primadonna is egyúttal. Valószínűleg
igaz, s nem valószínű, hogy éppen én lennék a kivétel. A kérdés már csak
az, hogy ki mire és miképpen hiú. Alapvetően rendkívül mulatságosnak tartom,
ha valaki komolyan veszi önmagát, vagy a pozícióját, amit éppen betölt.
- Elégedett?
- Ha az lennék,
akkor nem csinálnám.
A beszélgetés véget ért, - négy-öt éve nem adott hasonló interjút. Szavaival
élve: nem szereti, ha szájába adnak olyan dolgokat, amelyeket ő soha nem
mondott. Kifelé menet rámutat egy plakátra: Schimmelpfennig: Push Up-ját
Hamburg és Berlin után Kecskeméten mutatták be harmadszor a világon, -
s azóta mindenfelé játsszák.
Elköszön: "Isten óvjon meg bennünket magunktól!"
|