Kovács László, bár neve megtévesztő lehet, a politikát inkább elméletben
műveli, mint gyakorlatban. A szegedi Állami és Jogtudományi Kar egyetemi
docense, a politikatudomány kandidátusa tanárként a közszolgálatiságra
törekszik az egyetemi oktatásban, magánemberként pedig hozzáértő borbarátot
tisztelhetünk benne.
-
Hová kötik a gyökerei?
- Az egész
családom szentesi ugyan, de később átköltöztünk Hódmezővásárhelyre. Itt
végeztem az általános- és a középiskolát is. A Bethlen Gábor Gimnáziumban
érettségiztem, méghozzá biológia-kémia tagozaton, ugyanis eleinte még
nagymamám biztatására orvosnak készültem, abban a reményben, hogy ha nagy
leszek, én fogom őt meggyógyítani. A gimnáziumban aztán több nagyon jó
tanár is tanított, s ennek folytán olyannyira megszerettem a magyart és
a történelmet, hogy biológia-kémia tagozatos érettségivel jelentkeztem
a bölcsészkarra, magyar-történelem szakra, s föl is vettek. Az egyetem
után egy évig katonáskodtam, azóta életem nagy részét Szegeden töltöm.
- Család?
- Még egyetemistaként
ismerkedtem meg a későbbi feleségemmel, összeházasodtunk, s ez a házasság
azóta is tart. Van két nagy gyermekem, a lányom másodéves közgazdász,
a fiam pedig harmadéves joghallgató itt, Szegeden.
- Hogy
került a képbe a politológia?
- Amikor
én egyetemista voltam, a magyar-történelem szakpárosítás olyan volt, s
gondolom, máig sem változott sokat, hogy mindkettőt teljes intenzitással
csinálni nem lehetett. Külön-külön ez a két szak volt az, ahol a legtöbb
vizsga, szakirodalom, elsajátítandó tananyag volt, így aztán, akik ezt
a párosítást választották, másod-harmadéves korukban eldöntötték, hogy
a kettő közül melyiket tekintik fontosabbnak. Engem persze mindkettő nagyon
érdekelt, de a történelem, azon belül is az 1945 utáni korszak, mégis
egy kicsit jobban. Azért, hogy ne legyek teljesen hűtlen az irodalomhoz
sem, a szakdolgozatomat abból írtam.
- Mégpedig?
- Csetri
tanár úrnál, aki megítélésem szerint a szegedi irodalomtörténeti tanszékek
egyik legmélyebb tudású, legműveltebb tagja, etalon volt számomra. Másodéves
korunkban tartott nekünk először előadást, amiből én egy kukkot sem értettem,
s ez az a kurzus, amit az egyetem után szívesen kijártam volna még egyszer,
mert akkor már volt annyi ismeretem, műveltségem, hogy sokkal többet megértettem
volna belőle. Tehát nála írtam a szakdolgozatomat, méghozzá Vörösmarty
drámáiból.
- S mégis
inkább politológia?
- A ’45 utáni
korszak történelme foglalkoztatott leginkább, s azt mondják, ami a közelmúlt
történelme, az még inkább politika. Akkoriban még nemhogy politológia
tanszék, de politikatudomány sem nagyon volt Magyarországon, hanem a szociológiával
és a közgazdaságtannal együtt a marxista tanszékeken belül lehetett ezt
művelni. Mikor bevezették Magyarország második világháború utáni történelmének
oktatását, az egyetem is státuszt kapott erre, s a tanszékvezető magához
kérette az évfolyam öt legjobb történészét azzal, hogy itt volna álláslehetőség.
Ötünk közül háromnak már volt valamilyen állása, így végül ketten maradtunk.
- Azóta
ugyanitt dolgozik?
- Igen. 1978-ban
végeztem, s a ’80-as évektől kezdődött egy olyan, először csak a tudományos
eliten belüli mozgás, mely a politológia vagy politikatudomány elismertetését
tűzte ki céljául, ehhez csatlakoztunk mi is. Ennek eredményeképp 1986-87-ben
az egykori tudományos szocializmus tanszéket politikaelméleti és jelenkor-történeti
tanszéknek nevezték át, s ebből lett közvetlenül a rendszerváltás előtt
politológia tanszék.
- Kiket
tanít?
- Most csak
jogászokat, nappali és levelező tagozaton politológiára, illetve van egy
fakultatív tantárgyam, a választáspolitológia, ami egyébként a tudományos
kutatási területem is. De hosszú pályafutásom alatt megfordultam már az
egyetem minden karán, és a főiskolán is voltam óraadó. Bölcsészeket most
azért nem tanítok, mert a kommunikáció szakosoknál egy tantárgyreform
keretében a politológia fölkerült elsőről harmadévre, s jövőre fogok hozzájuk
visszatérni, mert ekkor lesznek harmadévesek azok, akik már az új rendszer
szerint tanulnak. Ezenkívül tanítok még a Budapesti Média Intézetben,
de hasonló okok miatt most ott is szüneteltetem az oktatást.
- Nekem,
mikor az óráira jártam, az tetszett leginkább, hogy bár politológiát tanultunk,
mégsem tudtam eldönteni soha, hogy ön melyik oldalon áll. Ez tudatos,
vagy csak nekem nem tűnt föl?
- Ez nagyon
tudatos. Én bárhol, bárkinek is kezdek politológiát tanítani, az első
órán erre föl is szoktam hívni a figyelmet. Úgy fogom föl az oktatói szerepemet,
hogy ez egy közszolgálati funkció. Szerintem akármit is oktat az ember
az egyetemen, különösen, ha politológiát, nincs joga arra, hogy a saját
politikai ízlésével traktálja a hallgatókat. Ennek nem ott a helye. A
velem szemben ülő hallgatók, habár jóval fiatalabbak nálam, mégiscsak
felnőtt emberek. Pusztán az a helyzet, hogy én vagyok a katedrán, ők pedig
a túloldalon, nem jogosít fel arra, hogy megpróbáljam őket politikai ügyekben
befolyásolni, vagy meggyőzni, mivel nekik nincs lehetőségük arra, hogy
ugyanebben a keretben elmondhassák a véleményüket. Mármost, abban a meglehetősen
megosztott politikai légkörben, ami Magyarországot nemcsak most, hanem
az utóbbi tíz-tizenöt évben jellemzi, még inkább törekedni kell erre a
közszolgálatiságra. Annyi viszont mindenesetre kiderül az óráimon, hogy
a demokráciát politikai értéknek tekintem.
- Említette,
hogy szakterülete a választáspolitológia. Mit értsünk ez alatt?
- A fejlett
demokratikus országokban, így elsősorban az Európában, Észak-Amerikában
és Ausztráliában működő és alkalmazott politikai rendszerekkel, azok típusaival,
működésével, politikai hatásával foglalkozunk Fábián György tanár úrral
közösen. Együtt írtuk választáspolitológiából kandidátusi disszertációnkat,
adtunk ki közösen könyvet, választáspolitológiai szöveggyűjteményt szerkesztettünk,
s épp mostanában van a leadási határideje egy újabb kötetünknek, amely
az Európai Unió jelenlegi tizenöt tagországának a második világháború
utáni parlamenti választásait foglalja magába. Nemrég indult egy másik
kutatási programunk is, ami viszont az európai parlamenti választások
kérdésével, tehát teljesen aktuális témával foglalkozik.
- Szokott
politizálni?
- Attól függ,
mit értünk politizálás alatt. Ha azt, hogy a barátaimmal, vagy akár a
hallgatóimmal is, órán kívül, beszélgetek politikai kérdésekről, akkor
szoktam. De mint szakember, azt tartom, hogy a politikáról való beszélgetés
nem azonos a politizálással. Abban az értelemben, hogy vállalnék-e politikai
szerepet, nem szoktam.
- Meg
sem fordult a fejében soha?
- Már nagyon-nagyon
régen nem.
- Tehát
volt, hogy mégis?
- Igen, volt
egy olyan időszaka az életemnek, amikor úgy gondoltam, hogy erkölcsi kötelességem
épp az előbb említett demokratikus politikai rendszer létrejöttét segíteni.
Aztán úgy hozta az élet, hogy nem tartom fontosnak a politikában való
részvételt.
- Mennyire
elégedett a hallgatók felkészültségével?
- Erre a
kérdésre nincs jó válasz. Az a hallgatói létszám, ami akkor jellemezte
az egyetemet, mikor én elkezdtem tanítani, mára nagyjából megtízszereződött.
Tömegével vannak most olyan diákok, akiknek akkoriban meg sem fordult
volna a fejükben, hogy jelentkezzenek. Sokféle hallgató, megannyi motivációval
és életcéllal jön az egyetemre, ami világjelenség, s ezzel Magyarország
egyre inkább idomul a nyugat-európai és az amerikai tendenciához. Ezt
én nem tartom rossznak, hiszen középiskolai végzettséggel nem nagyon lehet
munkát találni, emellett itt azért mindenkire ragad valami, amitől több
lesz. Mindazonáltal vannak olyan hallgatók, akiknek a felkészültségével
elégedett vagyok, s olyanok is, akik szerintem siralmas szellemi igénytelenségben
élnek.
- A szegedi
jogi kar híres rettegett tanárairól. Ön mennyire tartja magát szigorúnak?
- Az attól függ, kit tekintünk szigorúnak? Mert ha a rettegettség abból
fakad, hogy valaki, s itt csak elméletben beszélek, pokrócdurva módon
bánik a hallgatókkal, megalázó gesztusai, szavai vannak, esetleg egy vizsgaszituáció
nem az elsajátított tananyag mennyisége, illetve a sikerül vagy nem tétje
miatt jelent stresszt a hallgatónak, hanem az oktató személyisége is nagyban
hozzájárul ehhez; ha valaki ezért rettegett, s ebben az értelemben szigorú,
akkor én nem tartozom ebbe a körbe. Azt hiszem, én meglehetős empátiával
viseltetem a hallgatók iránt. Tudom, hogy milyen egyetemistának lenni,
egyrészt, mert én is voltam, másrészt, mert a gyerekeim is azok. Ha viszont
azért szigorú valaki, mert szakmailag igényes, ilyen szempontból az vagyok.
Persze beszélhetünk szigorúságról az osztályozás terén is. Ami azt illeti,
hogy mennyire könnyen buktatok meg embereket, az utóbbi pár évben egyre
könnyebben.
- Merthogy
egyre többen vannak…
- Igen. Bár
statisztikát nem készítek róla, körülbelül tíz százalékot buktatok meg.
Könnyebben adok elégtelent annak, akiből kinézem, hogy ha visszajön, akkor
jobb lesz. Aki nagyon reménytelennek tűnik számomra, annak inkább beírom
a kettest.
- Szoktunk
mi találkozni egy egészen más jellegű előadáson is a Hittudományi Főiskola
épületében, a címe: A borkultúra fejezetei. Milyen kapcsolat fűzi ide?
- Magához
a kurzushoz, vagy inkább a borhoz?
- Kezdjük
az utóbbival…
- A bor az
én életemben már kisgyerekkorom óta jelen van, ami persze nem azt jelenti,
hogy azóta fogyasztom is. A nagypapámnak volt egy kiskertnyi szőlője Szentesen,
a Tisza árterén, ahová sokat jártunk együtt, s nagyon jól éreztem ott
magam. Nagyapám kedvelte a bort, s mivel ő maga nem termelt, általában
Csongrádról szerezte be a készletét. Tizenöt éves korom táján aztán ebéd
után mindig megittunk együtt egy pohárkával. Egyetemista koromban persze
én is inkább söröztem, mert ez része volt az egyetemi életnek, de gyerekkori
élményem később visszatért. A nagybátyám a Balaton-felvidéken bérelt egy
kis szőlőterületet, ahol engem a táj, s az emberek életformája is megragadott.
Érdekes volt megfigyelni, hogy ugyanazon a területen, belátható látókörön
belül, különböző emberek, különböző pincészetekben másfajta, más jellegű
borokat tudnak készíteni.
- Hogy
lett ebből borkurzus?
- A bor társasági
ital, s valahogy megtalálják egymást azok az emberek, akik szeretik kóstolgatni.
Így voltunk ezzel mi is, Kiss Attila barátommal, aki a Hittudományi Főiskola
Tanulmányi Hivatalának egyik vezetője. Vele kezdtünk el azon gondolkodni,
hogy ha ez számunkra ilyen izgalmas, lehet, hogy másoknak is az. Ebből
az ötletből született az egyetemi borkurzus, amit kb. harmincan kezdtünk
öt évvel ezelőtt, s most már azt hiszem, hetente több alkalmat is lehetne
tartani, mégsem jutna bérlet minden érdeklődőnek.
- Ha
jól tudom, tagja a Borbarátok Szegedi Társaságának. Mit takar ez az elnevezés?
-
Mint ahogy a neve is mutatja, ez egy baráti társaság, ahol nemcsak a bornak,
hanem egymásnak is barátai vagyunk. Bár szűk körű, de hivatalosan bejegyzett
egyesület, amely 1998. november-december táján alakult. Roppant büszke
vagyok rá, mert még egy emléktábla is őrzi a megalakulást a Nyugiban,
ahol először leültünk megbeszélni, hogy mit is szeretnénk. A társaság
lényege, hogy havonta egyszer összejövünk, s ilyenkor igyekszünk megadni
a tartalmát meg a formáját is annak, hogy mi borral foglalkozunk. Van,
amikor ugyanabból a fajtából választjuk ki különböző termelők borait,
azt megkóstoljuk, megbeszéljük, összehasonlítjuk, máskor meg egy borvidék
különböző fajtáival ismerkedünk. Legutóbb például novemberben, Szent Márton
nap kapcsán, az újborokat, vagyis 2003-as évjáratot kóstoltuk.
- Melyik
a kedvence?
- Nincs ilyen.
Bor nagyon sokféle jellegű van. A különböző típusokat különböző alkalmakhoz
tudja társítani az ember. Van kedvencem egy nyári délutáni beszélgetéshez,
ilyenkor a nem annyira komplex, nem olyan izgalmas, jégbe hűtött fehér
bort kedvelem, de ha ételhez választunk bort, az megint más, ha ünnepi
alkalomra, az is.
- Fontos
az évjárat?
- Még az
sem. Kedvelem a friss fehérbort, s a nyolc-tíz éve jól érlelt vöröset,
vagy az öt-hat éves chardonnayt is. Mindenivó vagyok, ha úgy tetszik,
de ez nem a mennyiségre, hanem a minőségre vonatkozik.
- Hogy
áll a szabadidővel?
- Sajnos
az előbb említett könyv leadási határideje miatt az utóbbi hónapjaim lidércnyomásosak
voltak, s általában este hét-kilenc óra előtt nem kerültem haza. Egyébként,
mikor van szabadidőm, nagyon szeretek olvasni, de lehetőleg nem szakmát.
Azért szívesen olvasok olyan memoárokat, amelyek politikusok írtak, vagy
róluk íródtak, és gyakran olvasok szépirodalmi alkotásokat is, úgyhogy
a magyar szakos múlt azért nem múlt el nyomtalanul.
- Van
életfilozófiája?
- Ötven évesen
nagyon sok mindent nem úgy látok az élet dolgairól, mint tizenöt- húsz
évvel ezelőtt. Egy mondatos szentenciákat ne várjon tőlem. Azt fontosnak
tartom, hogy ha az ember csinál valamit, azt rendesen csinálja, de ugyanakkor
bármit csinál, s bármennyire is az az élete egyik, vagy esetleg egyetlen
értelme, azt mindig úgy tegye, hogy egy kicsit ki tudjon mögüle kacsintani.
Nem szabad belefeledkeznünk saját dolgaink, esetleg önmagunk fontosságába,
s mindig tudni kell egy kis öniróniát belevinni a dolgokba.
|