Tizenhét évesen kezdett el gitározni. Rögtön felvették a konzervatóriumba.
Később Németországban folytatta tanulmányait. Pavlovits Dávid, a fiatal
szegedi muzsikus ma világszerte ismert gitárművész, akinek a kritikusok
már évekkel ezelőtt nagy karriert jósoltak, és aki számos belföldi és
külföldi szerepléssel, díjjal büszkélkedhet. A koncertezés mellett az
SZTE Zenetudományi Főiskolai Karán tanít. Az általa alapított Szegedi
Nemzetközi Gitárfesztivált pedig már ötödik alkalommal rendezik meg március
végén.
-
A fiatal tehetségek általában már kisgyerekként zenélnek. Te viszonylag
későn kezdtél el gitározni. Mi volt az oka?
- Gyerekkoromban
mindig is vonzódtam a hangszerekhez, és szerettem volna, hogy nekem is
legyen. Amikor ismerősökhöz vendégségbe mentünk, és megláttam a zongorájukat,
alig lehetett elvinni mellőle. Rögtönzött dalokat találtam ki és játszottam
el rajta. Tulajdonképpen tíz-tizenkét éves koromban már egyszerű kis darabokat
írtam…persze mindig más hangszerén, és megjegyeztem őket. De évekbe telt,
mire ki tudtam harcolni, hogy a szüleim vegyenek nekem egy gitárt. Talán
a pénzhiány volt az oka? Azután tizenhat éves koromban kaptam egyet.
- Miért
éppen a gitárt választottad? Hiszen a zongora adta a "kezdő lökést"...
- Akkor és
most is rengeteg fantáziát és kiaknázatlan lehetőséget láttam benne. Tizenhét
éves koromban köteleztem el magam végleg a gitár mellett. Ez a hangszer
csak egy-kétszáz éves múltra tekint vissza, nem olyan hosszú időre, mint
mondjuk a zongora vagy a csembaló. A játéktechnikája sem olyan régi, mindig
lehet újat mutatni ezen a téren. A gitár rendkívül sokarcú kulturális
hatást egyesít magában, többet, mint az említett billentyűs hangszerek.
Van egy olasz és egy bécsi gyökere, van spanyol eredete -ezen belül klasszikus
spanyol, flamenco és népzenei spanyol ág, valamint mór, vagyis arab, és
ma természetesen egy jellegzetes latin-amerikai ága is. Hihetetlen sok
stílust vegyít, ami engem mindig vonzott. Zongorázni is megtanultam, nem
sokkal a gitár után lett saját zongorám, ami a zeneszerzésben nélkülözhetetlen
eszköz.
- Volt
a családodban muzsikus?
- Szüleim
nem foglalkoztak aktív szinten zenéléssel, bár nagy zenerajongók. Apai
nagyanyám viszont zongoraművész volt. Sajnos nem ismertem őt, mert meghalt
a második világháború alatt. De nagyapám is énekelt kórusban, évekig volt
statiszta az operában. Abszolút hallással rendelkezett, és ma is nagy
zeneértő. Valószínűleg a nagyszüleimtől örököltem a tehetségemet.
- Valóban
ilyen egyszerű és egyenes volt az út a sikerhez, ahogyan az életrajzodban
sorolják? Felvételt nyertél a Liszt Ferenc Konzervatóriumba, majd később
a darmstadt-i zeneakadémiára…
- Amikor
a konzervatóriumba felvettek, még csak egy-másfél éve gitároztam. Szerencsés
voltam, mert abban az évben indult az intézményben gitárszak. Mindenkit
felvettek, mert mindössze hárman-négyen jelentkeztünk. Az iskolának érdeke
is volt, hogy az új szakon bővítse a létszámot. A darmstadt-i felvételi
pedig már nem jelentett akkora nehézséget, mivel nekem előtte már több,
komolyabb koncerten, versenyen is felléptem. Abban az időben már nemzetközi
versenyeken szerepeltem, megnyertem például az Esztergomi Nemzetközi Gitárversenyt,
1995-ben. Ezek számomra nagyobb kihívások voltak, mint a felvételi vizsga.
Olyan emberekkel kellett együtt játszanom, akik már diplomával rendelkeztek,
és nálam sokkal korábban kezdtek el gitározni.
- Első
nagy megmérettetésed?
- Az első
nemzetközi verseny, amin részt vettem, ’92-ben volt, Lengyelországban.
Nem sikerült bejutnom a döntőbe. Egy évvel később ugyanazon a versenyen
viszont nemcsak bekerültem a döntőbe, hanem különdíjat is kaptam. Ezt
tekintem az első nagy “sikernek”, bár ezt a szót nem szeretem.
- Voltak
olyan tanáraid, akik különösen nagy hatással voltak a pályádra?
- Magyarországi
tanáraim közül elsősorban Roth Ede, aki ma Győrben és Budapesten tanít.
Németországban Tilman Hoppstock, illetve orosz származású zongoratanárom,
Grigorij Gruzman voltak rám nagy hatással. Úgy érzem, utóbbitól tanultam
a legtöbbet: zenét, kifejezésmódot, stílust, hozzáállást. Fantasztikus
élmény volt az óráira járni.
- Három
évet elvégeztél Mainz-ban is.
- A darmstadt-i
diplomát, mint állami végzettséget, nem ismerték el itthon. Ezért még
néhány szemesztert hozzá kellett vennem eddigi tanulmányaimhoz a mainz-i
Gutenberg Egyetemen, majd Münchenben. Itt nagyon sok olyan, zenén kívüli
dolgot tanultam, ami bővítette a látókörömet. Amikor hazaköltöztem, évekig
a szegedi bölcsészkar német tanszékén tanítottam zenetörténetet, általánosan
művelő tárgyként. Még most is szoktam néha előadásokat tartani.
- Szeretted
a németországi éveket?
- A zongoratanárom
órái rendkívül ösztönzőek voltak számomra. Viszont ért egy csomó negatív
élmény is. Különös volt a német zenészek sokszor anyagias viselkedése.
Gyakran nehéz volt elviselni a közeget, azt a számító, mindent megtervező
hozzáállást, melyet itthon nem tapasztaltam. Nehezen találtam barátokat,
de akikkel jóban lettem, velük máig nagyon szoros a barátságunk. De persze
képtelenség Németországról, mint egy egységes országról, vagy mentalitásról
beszélni. Én Hessenben laktam, ahol több helyütt furcsa modortalanság
uralkodik. Másrészt viszont nagyon nyitottak a kultúrára, érdeklődőek
más országok, emberek, művészetek iránt. Szerintem ebből a szempontból
Európában egyedülállóak.
- Feltétlenül
szükséges külföldön, az ismert zenei központokban eltölteni pár évet ahhoz,
hogy egy zenész profinak mondhassa magát?
- Inkább
ahhoz szükséges, hogy nyitott zenész legyen az emberből. Hogy külföldön
lássa, máshol és máshogy is élnek emberek, akik teljesen másképpen gondolkodnak,
éreznek, szinte mindenben. Tapasztalatokban sokkal gazdagabb lesz, erről
persze kár volna lemaradni. A "csak itthon tanulóknak" talán
szűkebb perspektívájuk, kevesebb kitekintésük van a dolgokra. Akik sokat
jártak külföldön, talán másképp is kommunikálnak.
- Németül,
angolul, franciául, olaszul és oroszul is folyékonyan beszélsz. Szerepet
játszottak gyakori külföldi koncertjeid abban, hogy ennyi nyelven megtanultál?
- Elsősorban
az utazásoknak köszönhető, hogy a nyelvtudásom ilyen szintre jutott, és
hogy fenn is tudott maradni. Főleg az ösztönzött, hogy több ország is
van, ahol a lakók semmilyen idegen nyelvet nem beszélnek. Viszont elképesztő
értékeik vannak. Legjobb példa erre Dél-Amerika és Oroszország. Muszáj,
hogy a saját nyelvükön szólítsd meg őket, különben nem tudsz velük kommunikálni.
Talán a németekkel megy a legmagasabb szinten, hiszen Németországban éltem
négy évig.
- Nem
fordult meg a fejedben, hogy kint maradj?
Névjegy
Pavlovits Dávid
1973-ban,
Szegeden született.
Iskolái:
Liszt Ferenc Konzervatórium, Szeged
1995-1998 Darmstadt-i Zeneakadémia
1998-1999 Gutenberg Egyetem, Mainz
1999-2000 München, Zeneakadémia (kiegészítő képzés)
Legfontosabb eredményei:
1993. Zory Nemzetközi Gitárverseny: különdíj
1994. Budapesti Hangszeres Verseny (Zeneakadémia): II. helyezés
1995. Esztergomi Nemzetközi Gitárverseny: I. helyezés
1998. Nemzetközi Zeneszerzői Verseny, Viareggio (Olaszország): különdíj
1999. a N.K.Ö. Minisztériumának “Kodály Zoltán” zeneszerzői ösztöndíja
|
- Dehogynem,
sőt, a többiek "bolondnak" tartottak, hogy hazajöttem. Ráadásul
úgy, hogy itthon eleinte nem várt semmilyen álláslehetőség. Egy évig munka
nélkül voltam. De nem szerettem Németországban lakni, még a nyilvánvalóan
több lehetőség és pénz sem tartott vissza. Hiányzott az emberi közeg,
akikkel "egy nyelvet" beszélek, s itt nem a magyarra gondolok.
Ha ez mondjuk Francia-, vagy Olaszország lett volna, lehet, hogy elgondolkodom
azon, maradjak-e. De Németországban eszem ágában sem volt letelepedni,
hiszen mindig is idegennek éreztem ott magam. A tanítás sem kínált valami
vonzó perspektívát: a diákok érdektelenek, nem eléggé motiváltak. Nem
felsőfokon tanítottam ugyan, csak zeneiskolában, de amit ott tapasztaltam...
elképesztő volt az érdektelenségük, a közönyösségük. Gazdag családokból
származtak - persze csak a mi szemünkben, náluk ez a normális életszínvonal
-, és nem foglalkoztak velük a szülők, többnyire tévén és a számítógépes
kultúrán nőttek fel.
- A szegedi
tanítványaiddal milyen a viszonyod?
- Ez egy
igazi komoly, bensőséges műhelymunka. 2000 óta vagyok tanársegéd a konzervatóriumban,
régebben elméleti tárgyakat is oktattam. Jelenleg csak gitárt és kamarazenét
tanítok a diákoknak. Fontosnak tartom, hogy elszánt és odaadó legyen a
hozzáállásuk, és hogy lássam, hogy fejlődnek évről-évre. Ha így látom
a munkámnak a hasznát, az élmény.
- Nemcsak
játszol és tanítasz, zenét is szerzel. Mi az a plusz, ami ehhez kell?
- Először
a konzervatóriumban kezdtem el zenét tanulni, a magyar zeneszerzés hagyományos
iskolája szerint. Nagyon rossz hatással volt rám mindez. Annyira, hogy
kis idő múlva elment a kedvem az egésztől. Évekre felhagytam a zeneszerzéssel,
mert durva görcsöket és gátlásokat vert belém az akadémikus, száraz, meglehetősen
tudományos jellegű magyar zeneszerzés tanítás. Újra meg kellett találnom
azt a módot, ahogyan ki tudom magam fejezni. Talán a legfontosabb ehhez
a belső igény, az önkifejezési szándék. Ha valakiben megvan erre az indíttatás,
azt legfeljebb elszúrni lehet, úgy, hogy hozzávágsz valami kritikát, amitől
egy életre elmegy a kedve az egésztől. De ha nem bántják, akkor ez magától
jön, és az ember maga dönti el, hogyan fejleszti tovább a tudását, hogyan
tanulja ki a mesterséget. Mert itt is vannak technikák, amiket el kell
sajátítani: ellenpont, harmonizáció, formai ismeretek, amelyekkel az ember
csak hosszú idő után tanul meg bánni.
- 2000-ben
jelent meg először önálló lemezed. Készül újabb CD?
- Az első
lemezem Beethoven, Albéniz és Purcell átiratokat, valamint saját szerzeményeket
tartalmazott. Ezenkívül megjelentettem számos darabot kottában is. Az
első ilyen - ami a cd-n is szerepel -, az Ametisztek, rövid karakterdarabok.
A másik, ami a Ricordi kiadónál jelent meg Németországban, egy kotta,
magyar népzenei darabokkal. Kanadában kiadták a "Viharmadár"
című gitár-szonátámat, amit korábban írtam, illetve megjelent egy másik
darabom is egy francia gitáros szaklapban. Új lemezt jövőre szeretnék
felvenni, amelyen valószínűleg csak saját művek fognak szerepelni.
- Fontos
az elismerés a számodra? Több díjjal is büszkélkedhetsz.
- Ha például
kapok egy alkotói ösztöndíjat, számomra ez azt jelenti, hogy nem kell
duplaórában tanítanom ahhoz, hogy meg tudjak élni. Tudok a gyakorlásra
és a zeneszerzésre összpontosítani. De a cím, az elismerés számomra inkább
protokolláris dolognak tűnik. Egy zenész nem nagyon tud mit kezdeni velük.
Vagy ott vannak például a koncertek. Egy koncert attól emlékezetes számomra,
hogy mennyire sikerült jól, meg attól, hogy milyen volt a közönség. Legutóbbi
maradandó élményem a Mexikóban és Puerto Rico-ban adott koncert volt,
ahol nagyon lelkes közönséggel találkoztam. Sokan meg is kerestek a fellépés
után. De nekem ennél is többet számít az, hogy olyan országokba jutok
el, ami elkápráztat, és kicsit megismerem az ott élő embereket. Nagyon
sok érdekes helyen jártam, tartottam például mesterkurzusokat is Voronyezsben,
Angliában, Olaszországban, Franciaországban. De a novemberi mexikói és
Karib-tengeri élményeimet egyelőre nem szárnyalja túl semmi.
- Van
időd, lehetőséged körülnézni egy-egy helyen?
- Szerencsére
magam osztom be az időmet, nem pedig egy menedzser. Utóbbi esetben valószínűleg
állandóan egyik helyről a másikra tuszkolnának. Ha tehetem, úgy intézem,
hogy legyen időm másra is. Most is el tudtam menni Mexikó mellett egy
elhagyatott indián városba, ahol láthattam a kétezer éves piramisokat.
Persze előny, hogy több országban is van ismerősöm, akinél meg tudok szállni
koncert után. Sokkal nagyobb élmény, ha ő kalauzol végig a városon, mintha
egyszerű turistaként érkeznék oda.
- Idén
ötödször kerül sor a Szegedi Nemzetközi Gitárfesztiválra, melyet 1999-ben
Te alapítottál. Hogyan van még a szervezésre is energiád?
- Ez egy
kíméletlen versenyfutás saját magammal. Most már azért próbálok változtatni…
A legelső gitárfesztiválon a feladatok túlnyomó része rám hárult. Majdnem
hogy ketten raktuk össze, de a rám eső feladatrész így is túl sok volt.
A megnyitó koncerten játszottam a zenekarral, tehát próbálnom kellett,
és akkor még egy darabot is be akartam fejezni. Ehhez jött a rendezvény
reklámja, hirdetés a médiában, a fesztivál kiadványainak a rendezése.
Abszurd szituáció volt. Azóta rájöttem, ez nem működik. Így nem lehet
igazán jól játszani, mindent csak félig lehet csinálni. Mára, 5 év alatt
eljutottunk oda, hogy egy kisebb csapat foglalkozik a szervezéssel. Közülük
is egyik legfontosabb Laczkó Edit, és Joó Gabriella, akik kézben tartják
a rendezvény adminisztrációját. Nagyon sokan segítenek is. Így már csak
a munka harminc-negyven százaléka marad rám. Azt remélem, hogy ez a továbbiakban
még kevesebb lesz. Zenészként elsősorban az a dolgom, hogy a zenével foglalkozzak,
és ne a szervezéssel.
- Mennyi
időd van készülni ilyen körülmények közt egy-egy koncertre?
- Szerencsére
ez a felfordulás csak a fesztivál előtti egy hónapra jellemző, évközben
nem foglalkozom vele. Ilyenkor viszont naponta fél-, esetleg egy órát
tudok gyakorolni, ami minimális, és arra elég, hogy a fesztiválon 15-20
percet játsszak. Többet semmiképpen sem. Régebben a fesztiválon egész
koncertet vállaltam, de amíg a szervezésből ekkora mértékben ki kell vennem
a részem, csak rövid fellépésre gondolhatok.
- Honnan
jött a gitárfesztivál ötlete?
- Egyrészt
a hiányból: Magyarországon nem létezett azelőtt évente ismétlődő gitárfesztivál.
Megrendezték ugyan kétévente a nagy múltú Esztergomi Gitárfesztivált.
De sokat vesztett a jelentőségéből, és az is előfordult, hogy elmaradt.
Mindenesetre nem szolgálta ki azt az igényt, hogy évről-évre rendszeres
fóruma legyen a gitárosoknak. Másrészt, Szegeden hiányzott egy nemzetközi
zenei fesztivál. A szabadtéri játékoknak ugyan volt nemzetközi jellege,
de az is döntően itthoni szereplőket vonultatott fel. Nem volt olyan esemény,
amely különböző zenei stílusokat képviselt volna. Ezért is vágtunk bele.
- Ehhez
azért nyilván kellettek alapok: pénz, támogatók, és emberek, akiket szerepeltethettél.
- Annak idején
valóban kevés ember volt. A meghívottak az elején általában a saját ismertségi
körömből kerültek ki. Főleg Németországból, ahol korábban tanultam. De
mivel már négy-öt évvel ezelőtt is koncerteztem Európa-szerte, az Egyesült
Államokban, sőt, Latin-Amerikában is több helyen, nagyon sok embert ismerek,
akikkel rendszeresen tartom a kapcsolatot. Tehát ha arról van szó, hogy
teszem azt találni kell egy új-zélandi, uruguay-i vagy japán gitárost,
ez szinte 24 óra alatt megoldható. A dolog anyagi része már sokkal bonyolultabb
volt. Pályáztunk, illetve volt egy védnökünk, akinek sok támogatást köszönhettünk.
Apró részletekből raktuk össze a rendezvényt. Sajnos most sem lesz sokkal
könnyebb, viszont van egy nagy változás: a várostól kaptunk egy keretszerződést,
aminek értelmében öt éven keresztül Szeged részt vállal a fesztivál költségvetéséből.
Most már tudunk hosszú távra tervezni. Eddig mindig utolsó pillanatban
"rántottuk össze" a fesztivált, ami abszurd dolog. Két hónapig
úgy szervezkedtünk, mint a bolondok, a munka már reggel elkezdődik. Az
idei fesztivál egyébként március 26. és 29. között kerül megrendezésre.
- Legnagyobb
álmodat fiatalon megvalósítottad. Milyen céljaid vannak még a közeljövőben?
- Nagyon
sokáig volt az álmom, hogy egy konzervatóriumban taníthassak. Ez valóra
vált. Amit fontosnak tartok: Magyarországon, egyetemi szinten klasszikus
gitárt csak a budapesti Zeneakadémián lehet tanulni, ott is csak egy évig.
Nagyon szeretném elérni, hogy Szeged legyen a második hely. Ehhez meg
kell szereznem a doktori címet, akkor lehetne akkreditáltatni ezt a szakot.
- Mikorra
várható, hogy megszerzed?
- Másfél-két
éven belül. A másik dolog, hogy nem szeretném felaprózni az időmet a kizárólagos
koncertezéssel. Ősszel rengeteg koncertem volt, és nem az a végcélom,
hogy évente 150 vagy 200 koncertet adjak. Inkább több felvételt szeretnék
készíteni, és egyre fontosabbá válik számomra a zeneszerzés. Elérni például,
hogy versenyművet írjak egy szimfonikus zenekarra. Ez nagyon nagy munka,
legalább másfél év kell hozzá. Egyszóval, kicsit több időt szánnék más,
apró dolgoknak. Sétálni, nagyokat köszönni az utcán, piacra menni virágért,
borsót fejteni, tavasszal meg lomtalanítani a padlást...
|