Abszolút hallásom van, bármilyen hangról azonnal meg tudom állapítani,
mi az. Arról is, ha a villamos sikolt a kanyarban - kezdi visszaemlékezését
Szecsődi Ferenc hegedűművész, amikor gyermekkori szárnybontogatásáról
kérdezem. A világhírű, budapesti születésű, de Szegeden élő hegedűvirtuóz
tavaly ünnepelte pályája 25. évfordulóját.
Az
egyetlen vidéken élő hangszeres muzsikus, akinek sikerült nemzetközi karriert
befutnia. Eddig tizenöt lemeze jelent meg. Számos elismerést mondhat magáénak:
a diplomájával együtt kapta meg az Akadémiai Nagydíjat, 1984-ben pedig
a Cziffra Alapítvány aranyérmét. 1992-ben Az év előadóművésze lett. Egy
évvel később Liszt Ferenc-díjjal, 1996-ban pedig Weiner Leó-díjjal tüntették
ki. Amellett, hogy világszerte koncertezik, elhivatott tanár is, a Szegedi
Konzervatórium hegedűtanszékének vezetője.
- Nyolcéves korom előtt egyáltalán nem játszottam hegedűn - meséli. -
A testvérem zongorázott, és én utánajátszottam a dallamokat. Fegyelmezhetetlen
voltam, bármit eljátszottam, amikor meghallgatott Weiner Leó és Kadosa
Pál, akik zenei pályát javasoltak számomra. De úgy látták, hogy vonós
hangszeren kellene játszanom. Mivel sovány voltam, vagy a cselló, vagy
a hegedű jöhetett szóba Zenekedvelő családban nőttem fel, nagynéném, Szecsődy
Irén világklasszis operaénekesnő volt. Egyértelműen támogatták a terveimet,
bár nekem kezdetben egyáltalán nem tetszett a hegedű. Gyakorlás helyett
inkább fociztam. Ezt a szokásomat akadémista koromig megtartottam. Arra
viszont nagyon jó volt a foci, hogy növelte a küzdőképességemet.
Mindenesetre jó pár évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy élvezhető hangot
csaljak ki a hangszerből. Minden mást is csináltam mellette: zongoráztam,
szerettem a könnyűzenét - az akkor divatos Beatles összes számát játszottam
és énekeltem -, szóval, a zenében éltem, de a hegedűvel mégis nehezen
barátkoztam meg.
- Mégis a zeneművészeti szakközépiskolát választotta.
- Igen. Akkor, tizennégy éves koromban tanácsoltak el először, a felvételi
alkalmával
a zenei pályáról. Alkalmatlannak találtak rá, ahogyan például Kocsis Zoltánt
is. Hozzá hasonlóan én is egy mellettem kiálló tanárnak köszönhettem,
hogy bekerültem. Bodonyi István volt az. Tőle az évek során aztán rengeteget
kaptam emberileg és szakmailag is, a
példaképem lett. Hangszerének művésze, most 81 éves, ma is tanít. Olyan
ember, aki szívesen adta át nekünk a tudását. Én is ilyen vagyok, és sosem
származott belőle hátrányom, már hangszert is adtam kölcsön egy Erdélyből
jött kollégámnak.
- A Zeneakadémiára már könnyebben jutott be?
- Elsőre felvettek. Mégis, azt kell mondanom, nem az az öt év volt életem
egyik legjobb időszaka. Kevés volt a motiváció, a környezet sem volt a
legmegfelelőbb a tanulásra.
- Budapesten született és tanult, általában könnyebb a fővárosból elindulni
a világot jelentő deszkákra, ön mégis Szegedre, a konzervatórium állásajánlatára
jelentkezett.
- A Zeneakadémia után világkörüli útra hívtak, amely anyagilag megalapozta
volna a jövőmet, lehetőségeimet. De a szegedi zeneművészeti főiskolától
is kaptam ajánlatot. Mivel fiatalon nősültem, itt esélyem volt arra, hogy
teljesüljön legfőbb vágyam: biztosítsanak számomra lakást. A főiskolai
szakfelügyelő hölgy azonban szakmailag és emberileg is alkalmatlannak
talált engem az állás betöltésére. Weninger Richárd, az akkori igazgató
sokat segített. Hegedűs édesapjától már hallott rólam. Végül ő harcolta
ki az alkalmazásomat. Bár huszonhárom évig éltem Budapesten, itt, Szegeden
is bíztam magamban és tudtam, mit akarok. Semmit sem kaptam ingyen, de
amikor eljött az ideje, megszereztem magamnak, amit szerettem volna. 25
éve egy huszonhét négyzetméteres garzonban kezdtük közös életünket a feleségemmel,
az első fiunk is oda született. Ma már családi házban élünk, Újszegeden.
Nem vágytam vissza soha a fővárosba. A csend, a
nyugalom számomra mindennél többet ér.
- Volt-e olyan eset, kudarc karrierje kezdetén, ami miatt fontolóra vette:
talán mégsem ez a nekem való pálya?
- Az első nagy kudarc a szakközépiskolai felvételi volt, amelyen nem tartottak
megfelelőnek a pályára. Azután megnyertem az Akadémiai Nagydíjat, és szólókoncert-lehetőséget
kaptam az Akadémián. Bejött hozzám egy kritikus, történetesen szakközépiskolai
zenetanárom, és gratulált, dícsért. Majd pedig azt írta rólam, hogy kár
is álmodoznom szóló karrierről, mert alkatilag nem vagyok rá alkalmas.
1982-ben, a Magyar
Rádió hegedűversenyén nagy esélyes voltam. A zsűriben azonban az Akadémia
tanárai ültek, és így saját növendékeik jutottak a döntőbe. Ez óriási
csalódás volt, elgondolkodtam rajta, érdemes-e ezt a pályát folytatnom.
Pedig komoly sikereim is voltak. Amire viszont büszke vagyok, 1984-ben
titokban jelentkeztem a Cziffra-versenyre, ahol harminc év kor volt a
korhatár, épp hogy elindulhattam rajta. Fekete Márta zongorakísérőm tanácsára
neveztem be. Megnyertem a versenyt.
-
Úgy tudom, egyszer a kisujja is eltörött.
- A traumatológus azt mondta, hogy akár az összes ujjamat képes lenne
visszavarrni, de a kisujjammal nem tudna mit kezdeni. Októberben történt
a baleset, és december elejéig sínben volt az ujjam. Rengeteg hangversenyt
lemondtam. A lelkemre kötötték,
hogy az ujjamat a sín levétele után is kímélnem kell. Négy nap múlva azonban
már Németországban játszottam.
- Melyik koncert jelentette az ön számára az igazi lökést a karrier felé?
- Az 1982-es budapesti Muzsikus Fórum, ahol fél estnyi koncertlehetőséget
kaptam. A hangverseny akkora siker volt, hogy a legnagyobb nevű magyar
zenekritikusok - Pándi Mariann, Raics István -fényes jövőt jósoltak nekem.
Az első igazi külföldi megmérettetésemre nem emlékszem. Számomra inkább
az a fontos, hogy mindenhová
visszahívnak, és lehetőséget kapok. A Cziffra-verseny után az összes zenekar
Budapesten engem hívott koncertmesternek. Azt azonban mindig tudtam, mennyi
a teherbírásom - szerencsére elég nagy -, így nem vállalok többet, mint
amennyit meg tudok oldani.
- A szegedi konzervatórium hamarosan önálló karrá alakul. Hogyan érinti
ez az iskolát?
- Eddig, bár főiskolai kar vagyunk, mindig vagy az egyetemhez, vagy a
Zeneakadémiához tartoztunk. Folyton függtünk valakitől. Ez 2004-ben megszűnik.
Így talán jobban megvalósíthatjuk majd elképzeléseinket. Az országban
előkelő helyet foglal el a szegedi hegedűtanítás, bár a mi tanszékünk
is elég szegényes. A hangszereink katasztrofális állapotban vannak, a
tartozékok hozzájuk, például húrok, vonószőr, sokba kerülnek. Ezeket a
költségeket a diákok maguk állják. A tanszék nem tud támogatást nyújtani.
Ami ezen felül Szegedet is elég hátrányosan érinti, hogy nincs a városban
megfelelő koncertterem. A konzervatóriumnak van ugyan egy kis terme, ebbe
azonban csak százötven ember fér be. A szóba jöhető szegedi termek, így
a színház is alkalmatlan a kiváló hangzás elérésére. Én látom a különbséget,
hiszen rengeteg helyen, legutóbb Barcelonában és Zaragozában játszottam.
A zaragoza-i Auditorium tökéletes hangzást biztosít, a díszítés, a fények,
a hatás felülmúlhatatlan. Ez egy művésznek sokat számít.
- Az ön életében változik-e valami az átalakulás miatt?
- Nem igazán tudok már innen továbblépni a tanári pályán. Számos tanítványom
híres koncertező művész, a világ különböző pontjain: Svájcban, Németországban,
Finnországban, Japánban, Portugáliában, Spanyolországban, Argentínában.
Például Fejes Tamás, a Glasgow-i Skót Nemzeti Filharmonikusok koncertmestere,
Várnagy Katalin, aki a londoni BBC zenekarban, Szűcs Máté, aki a brüsszeli
Elisabeth Királyi Zeneakadémián játszik, vagy Zádory Édua Amarilla és
Faragó Márk, ők mindketten bécsi koncertező művészek. Többen nemzetközi
versenyek díjnyertesei.
- Ön sosem vágyott arra, hogy külföldön éljen?
- Nem. Kielégít az, hogy sokat játszom Magyarországon kívül.
- Milyen a kapcsolata tanítványaival?
- Sajnos azt tapasztalom, nagyon sok közülük lelki sérült. Szép számmal
vannak elvált szülők gyermekei, akik nem találják a helyüket. Mások a
tévén nőttek fel. Szeretnének rendes családban élni. Görcsösen kapaszkodnak
belém, néha úgy érzem, én kell hogy helyrehozzam, amit a szülő elrontott.
A szeretethiányt azonban én sem tudom pótolni. A művészek amúgy is fokozottan
érzékenyek. Nehezebben élik meg a problémákat, nem dolgozzák fel egykönnyen.
Sokan sikertelenek a párkapcsolat kialakításában, talán, mert nem volt
előttük a szülői példa, nincs önbizalmuk. Szerencsésnek érzem magam, hogy
nekem megvolt a szükséges családi hátterem.
- Sokat koncertezik. Hogyan tolerálja a családja a távollétét?
- Eddig még mindig visszajöttem! Megértik. Feleségemnek az én impresszálásom
a foglalkozása. Idősebb fiam, bár ő is remekül ért a muzsikáláshoz, gitározni
és zongorázni is tud, mégsem ezt a pályát választotta, mert nem szeret
kiállni a közönség elé. Most informatika-földrajz szakra jár a Juhász
Gyula Főiskolán. A kisebb fiam viszont harmadéves harsona szakos zeneakadémista.
Úgy tűnik, ő lesz az "örökös".
- Egyik interjújában azt mondta, önt mindig beskatulyázzák, aszerint,
amilyen műveket éppen játszik. Legutóbb Hubay Jenő-specialistának tartották.
- Most már leszoktak róla, hogy beskatulyázzanak. Viszont a Hubay-életművet
tartalmazó hatodik lemezem az év második felében kerül a boltokba, és
a következő CD, amelynek felvételére most készülök, szintén Hubay szerzeményeit
fogja tartalmazni. Az lesz a sorozat következő darabja. Várhatóan áprilisban
kerül sor a felvételére. 2008-ra, a szerző
születésének 150. évfordulójára tervezem befejezni sorozatot.
- Miért pont az ő darabjait választotta?
- Hubay Jenő egy jelenség, világhírű zeneszerző, és mint ember is csodálatraméltó.
Halála után húsz évvel feketelistára tették, nem volt szabad játszani
a szerzeményeit. 1987-ben, halálának ötvenedik évfordulóján tartottam
először emlékhangversenyt a darabjaiból. Azóta folyamatosan játszom a
műveit.
- Hol koncertezik legközelebb?
- Szegeden március 25.-én, a Bartók Béla Művelődési Házban kerül sor a
25 éves jubileumi hangversenysorozatom utolsó előadására, melynek címe
"Mester és tanítványa". Májusban pedig Franciaország és Svájc
felé veszem az irányt.
|