Bár
pszichológusnak
készült, pedagógus lett belőle. Sokáig a szakma egyik kiemelkedő kutatójának,
Zsolnai Józsefnek a lányaként ismerték, de végül sikerült saját nevet
kivívnia a tudomány világában. Dr. Zsolnai Anikó, a Szegedi Tudományegyetem
Pedagógia és Pszichológia Intézetének egyetemi docense vall szakmáról
és a névvel együtt járó terhekről. Szerinte a PISA - jelentés a reformok
szükségességét jelzi, a felsőoktatás eltömegesedése miatt pedig nem egymásra,
s főként nem a hallgatókra kellene mutogatni. Szavaiból kitűnik: az elmúlt
évtized erőteljes változásai ellenére a diákok pártján áll.
- Nevét
hallva azt gondolhatnánk, hogy önnek - a családi tradíció továbbvitelének
céljából - pedagógusnak kellett lennie...
- Erről szó sincs. Egész életemben pszichológus szerettem volna lenni,
de az én időmben szinte lehetetlen volt oda bejutni. Édesapám javaslatára
választottam a pedagógiát. De a pszichológia szak el nem végzése máig
fájó seb.
- Így viszont sokan azzal okozhatnak önnek fájdalmat, hogy megvádolják:
nagyobb hátszele volt, mint másoknak...
- Tény, hogy sok lehetőség jobban nyitva volt számomra, mint egyeseknek,
de édesapám soha nem járt el az érdekemben. Megtanultam, hogy a pletykák
elkerülésének érdekében mindig száz százalékot kell nyújtanom és háromszor
annyit kell teljesítenem, mint másoknak. Azonban mindenekelőtt édesapámnak
kellett bizonyítanom.
Az ő szakmai rangja egyéb nehézséget is jelenthetett volna számomra. Egy
nagynevű embernek sok ellensége van, akik megtehetnék, hogy mérgüket a
gyerekén töltsék ki. Szerencsére ilyen élményben soha nem volt részem.
- És az mennyire volt jellemző, hogy nem mint Zsolnai Anikót, hanem
mint a nagy Zsolnai lányát emlegették?
- A pályám elején féltem ettől. Kemény 15-16 évbe került az, míg el tudtam
érni, hogy a szakmában nem csak utóbbiként, hanem előbbiként is számon
tartsanak. Mostanra már elfogadták, hogy én Zsolnai Anikó vagyok, aki
az apjáétól teljesen eltérő területen végez kutatómunkát.
- Ennek elismertségét az is jelzi, hogy szerte Európában, sőt még az
USA-ban is gyűjthetett tapasztalatokat az ottani felsőoktatásról. A légkört
tekintve van valami kézzelfogható különbség az itthoni és a kinti egyetemek
között?
- Külföldön kevésbé görcsös, sokkal szabadabb a légkör. A hallgatók nyitottabbak;
náluk soha nem éreztem félelmet sem a tanáraikkal, sem az órákon való
szerepléssel szemben. Mondok egy példát: a diákjaimat kör alakban ültetem
le a teremben, mert így láthatjuk egymást, kereshetjük egymás tekintetét.
Arra kérem őket, hogy legyen véleményük a dolgokról és azt vállalják fel,
"face to face". Nos, ezekben a szituációkban a magyar diákok
elkezdenek görcsölni...
- A jelenségnek mély gyökerei lehetnek. Lehet, hogy a gátlások még kisiskolás
korban ivódtak bele a hallgatókba?
- Erről van szó. A magyar iskolarendszer porosz utas, tekintélyelven alapul
és a fenti szituációban szükséges készségeket nem engedi érvényesülni.
A társas létünkhöz, az ebben való eligazodáshoz, sikerességhez szükséges
szociális készségek kifejlesztését már gyerekkorban elmulasztjuk. Ezért
van az, hogyha felnőtt hallgatókkal próbálunk ilyen jellegű tevékenységben
részt venni, akkor kemény falakba ütközünk.
- Hogyan lehet ezeket a falakat lebontani?
- Ha a diákok megfelelő tanárhoz kerülnek, akkor ez sikerülni fog. Nyugati
tapasztalataim és a hosszú évekre visszanyúló foglalkozásaim is ezt bizonyítják.
A tanulói visszajelzések szerint az ilyen típusú órákra igény van, mivel
ezekről a diákok pozitív élménnyel kerülnek ki.
-
Sajnos, a magyar pedagógiának legutóbb negatív "élménnyel" kellett
szembesülnie, nevezetesen a Nemzetközi Diákteljesítmény-mérési Program
(PISA) 2000-ben készült felmérésével. Mit szól ahhoz, hogy emiatt sokan
a pedagógián verik el a port?
- A problémának, amire a PISA - vizsgálat is rávilágított, bonyolult társadalmi
és oktatáspolitikai összetevői vannak, de most szűkítsük le a kört a tanárképzésre.
A negatív eredmény legfőbb oka az, hogy évtizedeken keresztül a lexikális
tudást preferáló szaktárgyi képzés folyt a felsőoktatásban. Csak arra
készítettük fel a hallgatót, hogy a meglévő, egyetemen szerzett tudását
kőkeményen továbbadja. Az elméleti felkészültség terén a magyar gyerekek
most is jobbak az átlagnál. Az idő azonban elment az effajta tudás felett...
- A PISA - jelentés azt mutatta, hogy 32 ország közül olvasásban és szövegértésben
a 19., matematikában a 21. helyen vagyunk, azaz minden esetben az átlag
alatt...
- Igen, mert ebben a vizsgálatban az alkalmazandó tudást mérték, azaz
gyakorlat- és problémaorientált feladatokról volt szó. Ezt tekintve a
magyar diákok nem tudnak megfelelni az elvárásoknak, mivel az iskolában
nem ilyen típusú tudást kapnak. Nem tanítjuk meg őket arra, hogyan kell
egy adott szakmából széles látókörrel kitekinteni. Hiányzik a gyakorlatorientáltság
és az, ami az életben való boldoguláshoz szükséges. Ez húsz évvel ezelőtt
is így volt és most is ez a helyzet.
- Mindemellett
nem lehetséges, hogy a módszerekkel és a tanárokkal is problémák vannak?
- Nincsenek megváltó módszerek. A pedagógus egyénisége az, ami egy módszert
tönkretehet és felhozhat. A történet nem a módszerekről, hanem a tanárokról
szól.
- Akiknek, valljuk meg őszintén, a pedagógusi hivatás - főleg alsó
fokon - sok esetben csak kényszerpálya. Mennyire játszhat szerepet a negatív
eredményekben a tanári-tanítói pálya kapcsán tapasztalható kontraszelekció?
- Óriási probléma, hogy az alsó fokú tanárképzésben nincs annyi tehetség,
mint az egyetemeken. Tény, hogy nálunk a leginkább kontraszelektált réteg
tanul tanítóképzőkben. Szükség lenne ezen intézmények és egyáltalán a
főiskolai képzés presztízsének emelésére. Ez azért elengedhetetlenül fontos,
mert az iskolába belépő gyerekeknek megfelelő felkészültségű, kompetenciájú
tanítókra, tanárokra lenne szükségük.
- Tudna egy országot említeni, amely akár ilyen, akár olyan szempontból
pozitív példaként szolgálhatna?
- A finn oktatási rendszer húsz évvel ezelőtt eredményeit tekintve a magyarral
egy szinten állt, most a PISA 2000 felmérés szerint az élmezőnyben van.
Náluk például öt éves a tanítóképzés. Kormányzati szintről indulva átfogó
életmód programot hirdettek, amelynek az oktatás komoly részét képezte.
Nagyon sok pénzt fektettek a rendszerbe, például fiatal kutatókat küldtek
ki neves amerikai egyetemekre, akik az ott szerzett módszertani kultúrát
magukkal hozták és otthon továbbadták. Ezen törekvések eredményei a mostani
felmérésben is megmutatkoznak.
- Mintegy négy éve a Pedagógia és Pszichológia Intézet is újított és
bevezette, hogy a tanár szakosok már korán gyerekek közelébe kerülhessenek...
- A hallgatókat mentor rendszerben másodéves korukban iskolákhoz küldtük
ki, hogy időben megtapasztalhassák, miből áll valójában egy tanár munkája.
Mindez nagyon hatékonyan működött, de sajnos finanszírozási problémák
miatt a szisztémát nem tudtuk fenntartani. Így most a tanár szakos hallgatók
többsége csak ötödéves korában találkozik először iskolával, ezt a tényt
pedig inkább nem kommentálnám.
- A tanárképzést is befolyásolja az a jelenség, amely az elmúlt 10-12
évben az egyetemi tömegképzés címszó alatt került be a köztudatba, s amely
ebben a félévben a bölcsészkaron is nagy vitákat váltott ki. Olvasta a
Karsai - interjút?
- Igen, sőt a hallgatóim is szóba hozták az ominózus cikket, s azt mondták:
"Tanárnő, mi arról nem tehetünk, hogy minket erre az egyetemre felvettek".
Ez a mondat nagyon tanulságos és sok igazság van benne.
- Mindemellett azért ön is tapasztal negatív változásokat?
- Igen. Ki kell mondani, hogy az elmúlt tíz évben az egyetem színvonala
romlott és az egyetemista-lét rangja csökkent. Olyan hallgatók is bekerülnek,
akiknek felkészültsége és általános intelligenciaszintje jóval alacsonyabb
annál, mint amit húsz évvel ezelőtt tapasztalt az ember. De hangsúlyozom:
minderről nem a diákok tehetnek, mivel őket ide felvették.
- Hogyan viszonyul ehhez a változáshoz a máshoz szokott oktatói gárda?
- Ez az egyes tanártól függ. Minket arra készítettek fel, hogy egy adott
korosztály krémjét tanítsuk. Ehhez voltunk hozzászokva, de alkalmazkodnunk
kell a változáshoz. Azt kell szem előtt tartanunk, hogyan tudjuk a hallgatókat
segíteni. Kicsit a középfokon megszokott tanítási módszerekhez kell visszatérnünk,
s a saját diplománkat is át kell gondolnunk, hiszen végül is középiskolai
tanároknak vagyunk "felkenve".
- Nem fél attól, hogy egyes oktatók sok hallgatót már nem tekintenek partnernek?
-
Nekem az alaphozzáállásom az, hogy a diákjainkkal mindig érdemes foglalkozni.
Persze az elmúlt évtized változását minden tanár máshogy éli meg. Szerintem
mindehhez nem szabad gunyorosan, cinikusan viszonyulni. Ne felejtsük el,
hogy a tehetséges hallgatók - csakúgy mint húsz évvel ezelőtt - most is
itt ülnek. Azt pedig fogadjuk el, hogy sokakat más alapokról kell felhozni
magasabb szintre.
- Tapasztalatai szerint mivel vannak a legnagyobb problémák?
- A hallgatókkal meg kell értetni, mit jelent az, hogy egyetemen tanulnak.
Sok esetben magával a tanulni tudással is gondok vannak. S fontos, hogy
diákjainkat rá tudjuk vezetni arra, mit is jelent az értelmiségi lét,
amit élni fognak.
- Ön milyen megoldást javasol?
- Egyetértek azzal a tendenciával, amely eredményeképpen ma egy korosztály
30-35%-a tanulhat a felsőoktatásban. Azonban az ebből származó problémák
kiküszöbölése érdekében szükség lenne annak a többlépcsős rendszernek
a kialakítására, amely Nyugat-Európában régóta működik. Az első szint
a bachelor degree, a második a master degree, s erre épül a PhD. Szerintem
sok hallgató megállna a három éves képzés után, azonban erre jelenleg
nincs lehetősége. Ennek ellenére az a diploma, amit öt év után kézhez
kapnak, még mindig jó minőségűnek számít.
- És ugyanakkora az értéke, mint húsz évvel ezelőtt?
- Nem, már messze nem ér annyit, mint akkor.
- Az ön szemináriumi csoportjaiból hányan akarnak tanárok lenni?
- Jó esetben húsz emberből körülbelül hat-hét.
- És mennyinek javasolná ugyanezt?
- Az alkalmasságukról az iskolában nem győződhetek meg, ezért csak a szakmához
való attitűdjük alapján tudok erről véleményt mondani. Ez alapján körülbelül
ugyanennyinek tanácsolnám, hogy válassza ezt a szakmát.
- De valójában nem csak belőlük lesz tanár. Nem ez a probléma egyik gyökere?
- Az alkalmasság
egyik legnagyobb szűrője az idő. Aki nem alkalmas, az előbb-utóbb kirostálódik.
Ezt a szakmát húsz éven át nem lehet úgy művelni, hogy minden nap utálattal
lépünk be az osztályterem ajtaján.
Névjegy
Dr.
Zsolnai Anikó, egyetemi docens, az SZTE Pedagógiai és Pszichológiai Intézetének
tanára.
- szülőváros: Kecskemét, de 3 éves kora óta Szegeden él
- alsó- és középfokú tanulmányok: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola I.
sz. Gyakorló Általános Iskola, Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium
- 1984: középiskolai tanári diplomát szerez az Eötvös Lóránd Tudományegyetem
pedagógia-magyar szakpárján
- 1984-85: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, Pedagógiai Tanszék
- 1985-tol: József Attila Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai
Intézet
- kutatási terület: serdülőkori kötődések; a szociális készségek fejlődése,
iskolai fejlesztésének a lehetőségei; alternatív pedagógiai irányzatok
- főbb könyvei: Pedagógiák az ezredfordulón (1998, társszerkesztővel),
Összefüggések a szociális kompetencia egyes komponensei, a tanulási motívumok
és az iskolai tudás között (1999), Kötődés és nevelés (2001), A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában (2002, társszerzővel), Irodalom-tankönyvek
5., 6., 7. és 8. osztályosok számára
- 1998-ban Bólyai -, 2000-tol Széchényi professzori-ösztöndíjas
- egy 15 éves lány édesanyja
|