|
|||
|
|||
A
vidéki tudósító természetesen késve érkezik, ezért ahelyett, hogy protokoll
szerint megtekintené a nemzeti lobogó ünnepélyes felvonását, máris a Parlament
mögé veszi az irányt, egyenesen a nevezetes hídhoz. A katonai zöld fémalkotmányt
nemzetiszínű propellerek próbálják szépíteni. (Egyiket Habsburg György
felajánlása nyomán a Csongrád megyei Makó fogja megkapni – micsoda öröm!)
Rengeteg az ember errefelé, kismamák, anyukák, nagymamák, házaspárok,
kutyások tülekszenek a rakparton, hogy feljuthassanak a pontonhídra, noha
az egész akció szimbolikája nem egészen világos. A Till Attila által megálmodott,
mintegy 250 millió forintba kerülő metafora bennem nagyon félrefut: hiszen
úgy vonul itt Pest és Buda között körbe-körbe az ország népe, mint a birkák.
A hídra feljutni még istenes, mert sodor a tömeg, azonban lejönni róla
csaknem lehetetlen, hiszen az ár ellen kell úszni. Ez lenne az Unió? Mint
a barom befelé, s alig-alig, nehezen kifelé, ha kell? És akik most itt
vannak, azok majd mind igennel voksolnak? Nem egészen értem. Félúton felpillantok
a szomszédos Margit-hídra sárga tuja csörög rajta. Mennyivel kényelmesebb
azzal menni Budára, ahol – mint azt a miniszterelnöktől megtudtuk – szintén
csak emberek élnek. A Nemzeti Múzeum előtt alig több mint ezer ember ácsorog, figyelik a már szokásosnak mondható, úgynevezett „nagyszabású” ünnepi játékot. Fullajtár Andrea – március idusától Jászai-díjas színművésznő – szavalja idén a Talpra magyart, három kivetítőn csodálhatjuk az ifjú női Petőfit. Szabadság, szerelem és persze Európa van az idei dráma központjában – érdekes kontraszt, hogy csak a zöld rácsokon keresztül láthatjuk a színészeket. A tömegben „Tagok legyünk, vagy szabadok? – EU: nem” feliratú szendvicsemberek osztogatnak szórólapot a magyar földvédők – nem Greenpeace – nevében. Azonosulni próbál a tömeggel két koreai vendég, a fotós kollégát kérdezik angolul, hogy ki beszél most. Mindkettőjük balján ott a kokárda. Ők alkalmazkodnak. Pedig nem lehetünk egy könnyű eset. A Himnusz után – a hajrá, Magyarország, hajrá, magyarok mára a Kölcsey-mű sorává nemesedett, kéretik kijavítani az olvasókönyveket – Szili Katalin áll a pódiumra. Sótlan történelemleckét kapunk tőle, uniós körettel. Tényleg nem megy az ünneplés a mostani kormánynak. A házelnök beszédében kifejti, hogy „a modern Magyarországért folytatott küzdelem egyik állomása volt 1848. március 15-e, ám ez a harc máig nem ért véget, hiszen az ország napjainkban is olyan kihívásokkal néz szembe, melyeknek csak egy összetartó, minden állampolgárával szemben szolidáris nemzet tud megfelelni.” A házelnök példamutatónak nevezi, hogy a francia trikolór egyet jelent a francia liberálisnak és konzervatívnak is. Nálunk a kokárda azért még koránt sincs ilyen helyzetben, most igazán jó szociológusnak lenni, hiszen egy mellkasra vetett tekintetből szinte minden kiolvasható. Szili Katalin Petrit idéz: „szabad ünnepen nem illendő felidézni az állami ünnepek elhülyült csendjét.” Nincs is csönd.
hiszen sokkal izgalmasabb a zenetévés Dorka feltűnése, no, meg az alig ötvenfőnyi honvédő különítmény esztrádműsora a hátsó traktusban. Megejtően fiatal lányok és fiúk, illetve öregurak tüntetnek rémisztő szövegű táblákkal, és bátran pfujolnak, hazaárulóznak, kommunistáznak. Megnyugtató viszont, hogy komolyabb botrány nélkül maga a tömeg szorítja ki őket magából (csupán egy fotóriportert kap kisebb taslit a szemtelen fotózásért, illetve egy öregurat „szarkeverőnek” titulálnak, amiért arra kéri a hőbörgőket, hogy legalább március idusán ne csináljanak cirkuszt). A szónok ettől még bevégezheti tökéletesen érdektelen beszédét. A Szózat megint csak csöndet parancsol mindenkinek, aztán lehet vonulni tovább.
Jókedvű cserkészcsapat vonul előttünk a Múzeum körúton, civilben valószínűleg kedves nagypapák, nagymamák. – Miép-pen itt vagyunk! – rikkantja a csapvez, aztán eltűnnek az aluljáróban. Nemsokára érkeznek a szoborhoz a honapák, meg a honanyák is a múzeum elől, hogy elfoglalják a tér stratégiai pontjait. A Március 15. téren már kellemes majális-hangulat van, süt a nap, bár még hideg a szél. Sok a vásári bóvli, falvédő és cserépköcsög, no, meg perec, kalács, sör. Ezek ára 250-500 forint között mozog. – Itt maradok, még látni akarom a Demszky pofáját! – dühösködik egy öregúr, szegény felesége meg, gondolom, már másodjára gyújtja meg a gázt az ünnepi leves alatt. A téren még tart a majális, kikiáltóval, nyertesekkel és vesztesekkel, amikor a Petőfi-szobornál beindul a politika.
Harangzúgás
és Latinovits hangja után lép pódiumra a főpolgármester. Ő ugyanúgy Európáról,
és a szavazás fontosságáról beszél, mint az előtte szólók. „Kossuth álma
az Unió” – tudjuk meg Demszkytől, aki hívei között sokkal magabiztosabban,
érdekesebben, jobban beszél, mint a házelnök a múzeumnál. A főpolgármester
szerint Pest-Buda és Magyarország 155 éve már csatlakozott Európához.
A SZDSZ prominense közli: az igazi hazafiság kifejezője most az igen szavazat
a népszavazáson, mert az EU-n kívüli élet inkább csak halál. A szónok
ezzel Zoran Djindjicsre, a meggyilkolt szerb miniszterelnökre utal, akire
félperces néma főhajtással emlékezik a tömeg. Demszkynél jóval több a
taps, mint a fütty, bár a megjelent huszonöt-harminc eurorealista mindent
megpróbál: „Hazudsz!” „Menj haza a feleségedhez! A huszadikhoz!” Ellenhang:
„Tűnjetek a Hősök terére!” Válasz: „Megyünk is, ne félj!” „Mit dumálsz,
liberalizmus van, nem?” Egy hetvenes, pedagógusnak látszó néni nézi feddően
a kiabálókat. Nagy kedve lenne megnevelni őket, de aztán mégis lebeszéli
magát eme esztelenségről. Egy barna bársonykabátos, kissé ittas atyafi,
tipikus kisgazda, kétségbeesetten magyaráz a fiataloknak: „Itt már a disznót
sem veszik át!” Harsány derültség a túloldalon. Egy ország, egy város, egy-egy ünnepség – érvel a
kolléga, no, meg a fejünk is fáj már. Egy kávé és az otthonról hozott
zsemle után lassan indulunk a Nyugatihoz. A kocsiban még elnézzünk, ahogy
a harcos „földvédők” elpusztítják a globális gyorsétterem menüjét, aztán
a vonat kattogó zaja elszakít bennünket az ünneplő fővárostól.
|
|||
A cikkhez kapcsolódó linkek: | |||
Képriportunk a budapesti megemlékezésekről | |||
2003. március 18. |