Egy
focicsapat öltözője hihetetlenül izgalmas és mindenkit izgató világ. Vibráló
magasfeszültség, harsogó taktikai utasítások, az ez alatt a szomszédnak
halkan odabökött és az öltözködés során mindenkinek szóló görcsoldó poénok,
az izomlazító krém erős illata, a meccs után a tusolóból áradó gőz, a
savanyú izzadság, a cipőkből, zoknikból felszálló tompa pára, a fűvel
kevert sár friss levegője és a dezodorok kiokádta sűrű felhő elegye állandó
elemei ennek a különös térnek. Ezt önti formába pozitív eredmény esetén
a határt, ellenfelet nem ismerő jókedv és önbizalom, kudarc során a csöndes
elkeseredettség, a fogak között halkan sziszegő szitkok, a vádoló és üres
pillantások. A meccs utáni második legfontosabb mozzanat az öltöző, ahol
már előre eldőlhet egy-egy eredmény, támadás alakulása. A közösségnek
itt, összezárva kell először nagyot teljesítenie, és csak azután kint
a hatvan-, harminc-, vagy háromezer néző előtt. Itt kapható el a játékos
mint ember legkönnyebben, a választ a csapat formájára, játékára, hangulatára
itt lehet és kell elsősorban keresni.
Az okokat biztosan meg lehetne találni, de egyelőre rejtély, hogy ebben
a lassan mindent feltáró világban az irdatlan állatias ösztönöktől lihegő
médiának eddig miért nem sikerült felborítania a spanyolfalat, és teljes
mezítelenségében megmutatni, megszégyeníteni ezt az izgató és csodálatos
bájakkal rendelkező leányzót. Eddig karrierjüket befejező, nagyszájú focisták
elfogultságtól aligha mentes visszaemlékezései, valamint egy-egy az öltözőkbe
feltételezhetően reklámcélból beengedett tévétársaság felvételei szórtak
az éhes szurkolók elé egy-egy morzsát. Persze a bulvárlapok mindig naprakészek,
hol, mikor, kivel, mi történt a pályán kívül, milyen konfliktus robbant
ki egy csapat háza táján, de ezekről mindenki tudta, tudja: hitelességük
erősen megkérdőjelezhető, nagy részük pletyka, és célja a pénzcsinálás.
Most
azonban mintha résnyire nyílt volna az öltözőajtó.
Alex Ferguson a Manchester United edzője az Arsenal elleni csalódást keltő
vereség után szokása szerint magából kikelve ordítozott az öltözőben,
és csapata játéka iránti nemtetszését nyomatékosítva erőteljeset rúgott
egy előtte heverő stoplisba. Az a falnak csapódott, majd a legnagyobb
sztár, Anglia példaképe, a bálvány, a szexszimbólum, korunk egyik legfeltűnőbb
és legnépszerűbb jelensége, David Beckham homlokán fejezte be röppályáját.
A becsapódási helyen keletkező két centi széles mélyedésből pedig azonmód
szivárogni kezdett a vér. A szőke középpályás meglepetésén hamar felülkerekedve
nekiugrott edzőjének, és leköpte.
A kedves kis jelenetet óriási médiavihar követte: boldog-boldogtalan nyilatkozott
az üggyel kapcsolatban, mindenki a manchesteri öltözőről beszélt, a fogadóirodák
csökkentették a Beckham távozására vonatkozó oddsaikat, a Milan, az Arsenal
és társaik pedig jelezték: ők nagyon szívesen, akár most rögtön leigazolnák
a ManU manökenjét.
De Beckham nem ment sehova. Maradt, maradni fog az idény végéig, és valószínűleg
marad azután is.
Ez a történet nagyon ki van találva. Beckham pedig még jobban: ő a média,
a menedzserek, a reklámozók tökéletes teremtménye. Persze balgaság lenne
azt állítani, hogy minden brit kisgyerek idolja a menedzserei tanácsára,
önkezével nyiszálta meg a szemöldöke feletti bőrt, hogy így még több pénzhez,
nagyobb hírnévhez jusson. Viszont történt valami az öltözőben, amit fel
tudtak használni erre. Beckhammel mindig történik valami rendkívüli. A
beadásait pedig közben szép lassan elfelejtjük.
És
a foci elindult az elbeckhamesedés felé. Először apró, alig érzékelhető,
de mára egyre erősödő jelek mutatják: a Játék központi szerepe megingott.
Helyét a show, a szenzáció, a külsőségek készülnek átvenni. Ezek mögött
pedig a pénz áll. A labdarúgás „iparosítása” és kiaknázása már javában
folyik. A nemrég még erős és hatalmas sportág megroppant, nemsokára nem
lesz már lé, amit kifacsarhatnának belőle. És akkor nagyon rossz lesz
nekünk.
Akkor majd annak is örülhetünk, ha lesz edző, lesz min felmérgelnie magát,
és lesz kin kitöltenie haragját.
|