Vissza a címlapra!

Az SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinja


Dobos Sándor

Totális káosz
a Forma-1-es Brazil Nagydíjon

A Jégember szerencsés sikere



A McLaren- Mercedes eddigi két futamon látott "szárnyalása", valamint a Ferrari rég nem látott gyenge szereplése különösképpen fókuszba állította a 2003-as esztendő harmadik, interlagosi futamát. Kimi Raikönnen, a finnek új tinisztárja reménykedett a jó folytatásban (mint később kiderült jogosan), míg Michael Schumacher és a Ferrari fogadkozott, az eddigi gyenge eredmények csak kisiklásnak minősíthetők. Az előzetes számításokat alaposan keresztülhúzta a verseny előtti trópusi zivatar…

Az idén bevezetett új szabályoknak köszönhetően borult a papírforma az első két futamon, így a sportág szerelmesei számára nem volt kérdés: vasárnap a képernyő előtt szemlélik a dél-amerikai futamot. Fájó, hogy a televíziós jogokat két éve megszerző RTL Klub (a Való Világ és egy ötödszörre vetített amerikai film miatt) csak felvételről sugározta a viadalt, így este tizenegyig kellett várni a rajtig. Ami majd' húsz percet késett, a már említett zivatar miatt. Így a biztonsági autó mögött, libasorban haladtak a pilóták, egészen a nyolcadik körig, amikor is a szürke Mercedes a boxutcába hajtott. A szervezők bizonyára ezekben a percekben nyugtatókkal csillapították idegességüket, elvégre a pálya vízelvezetése hagyott kívánnivalót maga után.

A pole pozícióból induló Rubens Barrichello a hazaiak nagy bánatára már az első körben elveszítette az vezető helyet, így valamelyest csökkentette a szambások reményeit: nevezetesen Rubinho érjen célba! Ez ugyanis 1994 óta nem sikerült a brazilnak. Coulthard és Raikönnen valamint Montoya csatázott az élen, de Webber is jól tartotta magát. A jaguáros az időmérőn a harmadik helyet csípte el, volt is meghökkenés a mezőnyben. Aztán a jordanes újonc, Ralf Firman alatt egyszer csak eltörött a kerékfelfüggesztés, irányíthatatlan autója Olivier Panis Toyotáját is a pálya szélére sodorta, nem volt mit tenni: biztonsági autó be! A 25. körben Montoya a vízátfolyásos kanyarban kicsúszott, követte őt Pizzonia is, majdnem telibe találta Juan- Pablót. Az igazi pofon csak ekkor következett a tv- képernyő előtt ülők kábé 50 százaléka számára: az isteni Schumi szintén ebben a kanyarban szállt ki, ráadásul nekiment az ott álló roncsoknak. A biztonsági autó német sofőrje örömujjongásba kezdhetett, újra be kellett száguldania a pályára. Mikor megtette kötelességét (mögötte felsorakoztak az autók, míg az eltakarítás megtörtént), mehetett ki, de csak egy rövid ideig, mert Button szintén megkóstolta a Nap-kanyart. Aztán a százezer szurkoló percei következtek (ha eddig még nem élvezték volna eléggé a versenyt): Barrichello megelőzte Coulthardot, így az élre tört. Egy perc múlva pedig lelassult: kifogyott a benzin a Ferrariból!

Már elmúlt fél egy is, de aki a képernyő előtt ült, annak eszébe sem jutott álomra hajtania fejét. Ekkor a skót újra az élre került, de ő nem akart az üzemanyag fogságába esni, kiment a bokszba. A verseny sokadik bombameglepetéseként Fisichella megelőzte a finn Kimi Raikönnent. A Jordan a 200. futamát ünnepelte ezen a hétvégén, így igazi világszenzáció lett volna Fisico győzelme. A sokak szerint az egyik legtehetségesebb, leggyorsabb versenyző már régóta megízlelhetné a győzelem ízét. De most sem sikerült neki a bravúr. Az 54. körben Mark Webber nekicsapta autóját a célegyenes falának, ami után csak a pilótafülke és egy hátsó kerék jelezte: ez valaha egy versenyautó volt. A borzalmas ütközést követően azonnal leállították a futamot. Az idei év egyik meglepetésembere, Alonso nem vette észre a sárga zászlót, és nagy sebességgel belerohant az egyik pályán heverő abroncsba, ami után hatalmasat csapódott a pályamenti falba. Az interlagosi pálya roncsteleppé alakult a másfél óra után. A televíziós kamerák a Nap-kanyart és a mögötte lévő roncsokat, a célegyenesben az autóját tologató, semmiről sem tudó Trullit mutatták. Teljes tanácstalanság lett urrá a cirkuszon, miközben Alonsót a mentősök ápolták (a spanyol versenyző megúszta kisebb horzsolásokkal). Na, de ki lett a győztes: Eddie Jordan mobiltelefonnal a kezében tudakozódott, miközben Raikönnen örült a második helyének.

Aztán csattanóként a FIA (Nemzetközi Autómobil Szövetség) döntött: Raikönnen a győztes, Fisichella a második (egyébiránt az olasz autója a versenyt követően azonnal kigyulladt), Alonso a harmadik. Az indok: az 54. körben bekövetkezett karambol miatt az előtte lévő teljes kör állása a hivatalos végeredmény, és akkor még az olasz versenyző nem előzte meg Raikönnent. Csendes ünneplés a dobogón, a harmadik Alonso a mentőben, izgalom a tv-képernyők előtt, miközben a versenynek már régen vége.

Nem vitás, az idei évben az eddigi három futamon több történt, mint az egész tavalyi évad alatt. A szurkolók pedig már ősidők óta nem emlékeznek olyanra, hogy mindkét Ferrari befejezzen egy versenyt. Mindez persze egyáltalán nem zavarja a McLaren csapatot, valamint Kimi Raikönnent, aki megszerzett tíz pontja után lassan világbajnok-jelöltként említendő.

 

 

2003. április 22.