2002
sokáig emlékezetes dátuma lesz a magyar kultúrtörténetnek. Nem túl gyakran
adódik ugyanis olyan alkalom, amikor a honi irodalom világviszonylatban
is elismerést arat. Pedig megérdemelné. Elég csak a 20. századból Kosztolányit,
Örkényt, Pilinszkyt vagy éppen Nádast és Esterházyt említeni. Minden esetre
az világos, hogy egy kis népnek az irodalmi bemutatkozásra is kevesebb a
lehetősége, így hát - a fanyalgó hangok elülte után (melyek szerint: "miért
nem én kaptam, miért pont ő?!") - össznépi öröm és büszkeség lett úrrá
a magyar társadalmon. Legalábbis a sajtó általános interpretációjában.
Hogy ez az öröm és büszkeség mennyire van jelen a közoktatásban, mennyiben
változtatja meg az irodalmi kánont és ily módon a helyi tanterveket, vagy
hogy tudják-e egyáltalán a középiskolások, mire is kellene büszkének lenniük,
azt a leginkább illetékesektől, a tanároktól kérdeztük meg.
Rövid körutunkat
rendhagyó módon egy általános iskolában, a főiskola gyakorlójában kezdtük,
mivel kíváncsiak voltunk, hogy az egészen fiatal generáció is tudja-e,
miért fontos nekünk, magyaroknak az idei Nobel-díjkiosztó ünnepség. Bácsi
János magyartanár szerint nemcsak az irodalom, hanem egyéb szakos
órákon is beszéltek, beszélnek Kertészről. - A nagyobbak az Oktatási Minisztériumtól
kapott példányokat olvassák, de a kisebbek is tájékozottak ebben az ügyben.
Külön örülök annak, hogy az iskola annak ellenére is megkapta az ingyenes
példányokat, hogy sokáig hiánycikk volt a könyv, így mi, tanárok a házikönyvtárba
akkor még nem tudtuk megvenni.
A
Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban az iskola könyvtárosát - aki egyben
magyar tanár is - faggattuk arról, hogy milyen szintű a bibliotéka felszereltsége
Kertész-ügyben. - Sajnos még csak egyetlen darab van a Sorstalanságból,
de már megrendeltük az összes többi művét is. A magyar szakosok jelenleg
az interneten tudnak utána nézni a regény kritikájának és az író életrajzának
- a könyvek, sajnos, lassan érkeznek.
Barra Anikó elmondta azt is, hogy főként kollégák keresik a művet, a gyerekek
között továbbra is a számítógép a sláger - Nobel-díj ide vagy oda. Az
egyik nyelvi csoportot, például Franciaországban érte a hír, hogy idén
magyar író kapja a jeles elismerését, mire a helyiek megkérdezték őket
Kertészről, de egyikük sem tudott róla semmit. Persze, nincsenek egyedül.
Minden esetre a tanárnő megérzése szerint Kertész jövőre már szerepelni
fog az érettségi tételek között, hiszen se a kerettantervet meghatározó
minisztérium, sem pedig a '45 utáni magyar irodalmi anyagban részben szabad
kezet kapó szaktanár nem teheti meg, hogy kihagyja a Nobel-díjas Kertészt
a számon kérendő anyagból.
Körutunkat a Tömörkény István Gimnáziumban folytattuk, ahol Dohány
Gabriella magyar szakos tanárnő elmondta, hogy az iskolában irodalommal
foglalkozó pedagógusok olyannyira tisztában vannak Kertész ill. az irodalmi
Nobel-díj jelentőségével, és saját értékközvetítő szerepükkel, hogy az
írót és a Sorstalanságot már most is tanítják a '45 utáni magyar irodalmi
részben - hiszen a gyerekek csak ily módon tudják majd valódi értékén
kezelni a művet. Arra a kérdésre, hogy vajon képesek-e a tanárok az egyébként
is zsúfolt anyagba belepréselni a Nobel-díjas művet, röviden annyit mondott,
hogy minden tanárnak arra van ideje, amire akarja, hogy legyen, pláne,
egy ilyen "össztársadalmi szívügy" esetében. - A magyar tanárok
pontosan tudják, milyen csillagállás szükséges, hány százévente, milyen
témában és kinek ahhoz, hogy összejöjjön egy ilyen volumenű elismerés,
ezért mindenki nagyon örült és büszke volt a Kertész-mű díjazására.
A
Radnóti Miklós Gimnáziumban Fabulya Andrea fogadott bennünket.
- A HVG-ben volt egy remek cikk, ahol egy mellékelt fotón nemcsak Kertész,
hanem Nádas és Esterházy is ott volt, ennek kapcsán pedig róluk is tudtam
beszélni, hiszen ők legalább olyan fontosak, mint a Nobel-díjas író -
nyilatkozta a fiatal, magyar szakos tanárnő. Bár a negyedikes anyagban
általában nem tud eljutni a mai magyar prózáig, napi szinten ő is beszélt
Kertész munkásságáról és annak történelmi hátteréről az órákon. A tanárnő
ezen kívül bízik abban is, hogy a kerettanterv módosításakor Kertész is
bekerül majd a törzsanyagba, és így talán megszűnik az időhiánnyal kapcsolatos
problémák egy része is.
Változó a gyakorlat a Deák Ferenc Gimnáziumban. Vannak tanárok, akik már
évek óta tanítják Kertészt, még mások mostanában hallottak róla először.
Novotny tanárnő elmondta, hogy náluk a gyerekeket főleg az érdekelte,
hogy az irodalmi értéken kívül milyen tényezők befolyásolták még azt,
hogy épp a nálunk kevéssé ismert Kertészt jelölték idén az irodalmi Nobel-díjra,
a mai magyar irodalom már közismert személyiségei helyett. A kérdést nyilván
sokféleképpen meg lehet közelíteni, de hogy a tanárnő milyen magyarázatot
adott erre, azt sajnos nem árulta el. - Megkérdezték azt is, hogy az egyetemen
foglalkoztunk-e Kertésszel, amire elmondtam, hogy szóba se került a neve
- mondta a pedagógus. Ez, persze, fiatal kora miatt kissé furcsának tűnik,
de azt minden ötödéves magyar szakos megerősítheti, hogy, bizony, a modern
magyar irodalmi szigorlaton Kertész-tétel nem szerepel. Nem mintha hiányozna
a vizsgázóknak egy plusz tétel, de talán néhány szerző kikopott már abból
az irodalmi kánonból, amit a negyedéves szigorlatra tudni kell. Egy jövendő
pedagógusnak azonban kötelessége lenne, hogy napra kész tudással bírjon
a honi irodalomról, hogy felkészülten taníthassa a középiskolásokat…
A gimnázium könyvtárosa ugyanakkor jelentős jóstehetségnek bizonyult,
mivel már tíz évvel ezelőtt beszerzett egy példányt a Nobel-díjas regényből,
amit egy másik iskolai könyvtár selejtezése közben "kukázott össze",
ahogy ő mondta. - Elsősorban kollégák keresik a könyvet, akiket előjegyzésbe
veszünk, mivel "túl nagy" az érdeklődés iránta. A mai diákok
nem igazán kölcsönöznek könyveket a kötelező olvasmányokon kívül, ami
félig-meddig érthető is, hiszen eléggé leterheltek egyéb iskolai feladatokkal
- mondta el a hölgy.
Mi
csak bizakodhatunk abban, hogy ez a trend megfordítható, többet olvasnak
majd a diákok a magyar irodalom ilyen volumenű elismerése után, és nem
válik a Kertész-ünnep is csak egy üres irodalomtörténeti dátummá a fiatal
generáció fejében. Azt hiszem, ez lenne a leghálásabb hatása ennek a kitüntetésnek.
|