A tökéletes trükk
Szerző: Dunai Tamás | Feltöltve: 2007-04-03 | Megtekintve 1604 alkalommal. | Nyomtatás
A tökéletes trükk felkavaró film. Nem szomorú, csupán felkavaró, amelynek elemeit csak jóval annak megtekintése után leszünk képesek a helyükre rakni magunkban, hasonlóan ahhoz, ahogyan a vízben felkavarodó homokszemcsék leülepszenek. Igazi celluloid-varázslat. Christopher Nolan rendező a Memento, az Álmatlanság, és a Batman: Kezdődik! után ismét az őrület egy formáját választotta új mozija témájául: a megszállottságot, amely átitatja két bűvész egymás életét megnyomorító rivalizálását a 19. század végének Londonjában. Az egyszeri kritikus könnyen gondba kerülhet ezzel a filmmel kapcsolatban, hiszen röviden összefoglalni képtelenség, részleteiben elmerülni pedig hiba lenne, hiszen félő, hogy túl sokat árulna el a fordulatos forgatókönyvből. A bűvészeket két – már nem is annyira – fiatal színész alakítja. A walesi Christian Bale-nek ez már sokadik kultfilmje (Amerikai pszichó, Equilibrium, A gépész és az említett Batman-mozi), és hozza a tőle megszokott színvonalat, Hugh Jackman-nek azonban ez az első olyan mozis lehetősége, amely komolyabb színészi kihívás elé állítja – és többnyire jól is veszi az akadályt. Mellettük kisebb szerepekben feltűnik Michael Caine, a köpcös David Bowie (már érte megéri kifizetni a mozijegy árát), és élete első jelentős (maszk nélküli) szerepében Andy Serkis, akit annak idején A Gyűrűk Ura Gollamjaként ismerhettünk meg. A kiemelkedő alakítások és a csavaros sztori mellé pazar látvány párosul. Az operatőri munka és a díszlet nem véletlenül érdemelt ki egy-egy Oscar-jelölést. A moziban egymást érik a bűvésztrükkök, és mi lassan rájövünk, hogy maga a film is egy trükk, és a játékidő második felére időzített fordulatokon már úgy ámulunk, ahogyan a vásznon bemutatott bűvészek közönsége. A rendező okos. Tudja, mi az a katarzis, és nem enged el a moziból nélküle. Mert azt is tudja, hogy minden értünk van. A bűvész célja elkápráztatni a közönséget. Christopher Nolan pedig ügyes bűvész. |